نیوز سیتی!
07 دی 1401 - 11:07

چند روز به شورش ششم ژانویه در «اتاق وضعیت» کاخ سفید چه خبر بود؟

یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دوران تصدی ریاست جمهوری سابق این کشور، از اتفاقات جدیدی در روزهای منتهی به شورش ششم ژانویه پرده برداشت!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینسایدر، یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور، درباره ابعاد تازه‌ای از اتفاقات واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید و چند روز پیش از یورش حامیانش به ساختمان کنگره افشاگری کرد!

کسیدی هاچینسون که به عنوان دستیار مارک میدوز، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید خدمت می‌کرد، به کمیته ششم ژانویه گفته است که او در هماهنگ کردن تحویل اسناد از کمیته منتخب دائم اطلاعاتی مجلس نمایندگان به کاخ سفید، به مقامات وقت کمک کرده است. در صورت جلسه‌ای که کمیته ششم ژانویه منتشر کرده، هاچینسون گفته است که او با دِوین نونِز، نماینده سابق مجلس همکاری کرده و اسناد مذکور، در واپسین هفته‌های دسامبر ۲۰۲۰ با «چرخ دستی» تحویل کاخ سفید شده است.

هاچینسون در مصاحبه ۱۷ ماه مه ۲۰۲۲ با کمیته ششم ژانویه گفته بود: در تاریخ ۳۱ یا ۳۰ دسامبر، ما تمام اسناد را دریافت کردیم. اسناد در داخل چند جعبه و با چرخ دستی رسید و من باید آن را امضا می‌کردم.

او پیش از این شهادت داده بود که او دیده است که میدوز، پس از جلسه با اسکات پری، نماینده کنگره، اسناد را در شومینه سوزانده است. او همچنین گفته بود که میدوز پیش از سوزاندن اسناد، از آنها چندین نسخه تهیه کرده بود.

وی همچنین اضافه کرد که کارکنان کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان، با پَت سیپولون، وکیل ترامپ و همچنین میدوز و نونِز ملاقات کرده‌اند و اینکه او به شخصه محتویات اسناد را بررسی نکرده است. بر اساس شهادت هاچینسون، کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان نیز در جریان مکالمات درباره اسناد دخیل بوده است.

هاچینسون با اشاره به اینکه یکی از اعضای «اتاق وضعیت» جعبه‌ها را تحویل داده، گفت: نمی‌دانم اسناد از اتاق وضعیت رسید یا اینکه یکی از کارکنان آن را تحویل داد زیرا آنها از کنگره رسیده بودند و چند و چون آن را نمی‌دانم.

وی اضافه کرد: کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان در برهه‌ای این اسناد را رویت کرده و آنها را در اختیار داشته و از محتویات آن آگاه بوده است.

در مصاحبه با هاچینسون، لیز چنی، نماینده کنگره پرسیده بود «چرا آنها لازم می‌دانستند که اسناد را به کاخ سفید آورده و به آن نگاهی بیندازند؟» و هاچینسون پاسخ داده بود «نمی‌دانم چون هرگز در جلسات بین مقامات کاخ سفید و متحدان جمهوری‌خواه شرکت نمی‌کردم.»

در پایان ۱۸ ماه تحقیقات «کمیته ششم ژانویه» برای بررسی حوادث یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره و نقش شخص ترامپ در این حوادث، مرد پرحاشیه و ساکن سابق کاخ سفید به رهبری یک «توطئه چندوجهی» متهم شده است.

کمیته ششم ژانویه در گزارش ۸۱۴ صفحه‌ای خود، همچنین توصیه کرده که ترامپ از نامزدی دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا منع شود و این تحولات در حالی رخ داده که ترامپ تنها چند هفته پیش به طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 939946

مهمترین اخبار ایران و جهان: