نیوز سیتی!
12 آذر 1401 - 13:23

احداث 500 واحد مسکونی توسط بسیج سازندگی گیلان در دستور کار است

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان گفت: عملیات اجرایی ۲۵۰ واحد آغاز شده و ۲۵۰ واحد دوم نیز در هفته بسیج آغاز عملیات اجرایی آن اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، صد واحد از این واحدهای مسکونی تحویل داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سرهنگ احمد ابراهیمی، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان در دفتر خبرگزاری فارس گیلان حضور یافت و با مدیر و هیئت تحریریه این خبرگزاری در گیلان به گفت‌وگو نشست.

ابراهیمی با اشاره به افزایش اشتغال و کارآفینی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۰ از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه اظهار کرد: کارآفرینی و اشنغال عمدتاََ در عرصه ۳۲گانه کشاورزی، دامداری، صنایع تبدیلی و عرصه‌های دانش‌بنیان بوده است.

وی با اشاره به عمده افرادی که از تسهیلات کارآفرینی استفاده می‌کنند، افزود: در عرصه‌های کشاورزی، دامداری، صنایع تبدیلی شامل: شیرینی برنجی، نان برنجی؛ صنایع دستی و اغلب بانوانی که عضو صندوق قرض‌الحسنه بودند غالباََ از این تسهیلات استفاده کردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر برای پیشرفت یک کشور حضور فعال و برنامه‌ریزی شده آحاد مردم و نقش‌آفرینی آنان در حوزه‌های مختلف کار و تولید است، تصریح کرد: اشتغال و فعالیت اقتصادی هرچند کوچک و کم‌درآمد باشد منجر به تقویت روحیه خانواده می‌شود و نادیده گرفتن این ظرفیت نیرومند که سرمایه انسانی کشور است، موجب هدر رفتن بسیاری از منابع دیگر می‌شود.

ابراهیمی با اذعان به اینکه متأسفانه در کشور ما بخش زیادی از تسهیلات اشتغال منجر به اشتغال نمی‌شود، گفت: تولیدکنندگان خرد و خانگی به خصوص در مناطق محروم، به دلیل ضعف پشتوانه اقتصادی و ضعف دانش کارآفرینی قادر به ایجاد اشتغال پایدار نیستند و نیز آگاهی ناکافی این تولیدکنندگان نسبت به روش‌های نوین تولید و فروش محصولات و عدم وجود روحیه کار گروهی و مشارکتی در تولید منجر به عدم موفقیتشان می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در سطح محلات و پایگاه‌ها توسط بسیج سازندگی طی ۱۰ سال گذشته بیان کرد: این سازمان با تشکیل شبکه تسهیلگری و ایجاد قطب برای هر شهرستان مهم‌تر از همه آن‌ها در بخش کشاورزی حضور مهندسین کشاورزی به عنوان نیروهای دارای تخصص در برنامه‌های همگام با کشاورز در کنار کشاورزان و بسیج علمی و پژوهشی همگام و همراه با نخبگان این استان تقریباً این مشکل را برطرف کرده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش و توانمندی بسیج سازندگی در دورترین مناطق شهری و روستایی گیلان افزود: این سازمان با توجه به استعدادهای موجود در هر منطقه تسهیلات پرداخت می‌کند، تجربیات دیگر سازمان بسیج سازندگی ایجاد بازارچه‌های حقیقی و مجازی و نمایشگاه‌های داخل و خارج استان است که می‌تواند موجب گسترش و ایجاد اشتغال شود.

ابراهیمی بابیان اینکه بیش از هزار و ۳۰۰ گروه جهادی با پتانسیل ۱۵ هزار نفر در دوران کرونا حضور فعالی داشتند، تصریح کرد: توزیع ۹۰۰ هزار بسته معیشتی، توزیع ۲۸ هزار بسته آموزشی تحصیلی، توزیع یک میلیون بسته بهداشتی، ذبح ۶ هزار قربانی به مناسبت‌های مختلف و توزیع گوشت بین نیازمندان، توزیع بیشتر از ۳۰۰ سری جهیزیه و طبخ دو میلیون و ۵۰۰ غذای گرم از عمده فعالیت‌های این سازمان در دوران کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با کرونا طرح ملی «شهید حاج قاسم سلیمانی» به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه «محله و خانواده محور» مبتنی بر برنامه «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در گیلان آغاز شد، گفت: در این طرح هر کدام از متولیان حوزه سلامت از جمله بهداشت و بسیج وظایفی را بر دوش گرفتند تا با اجرایی کردن آن علاوه بر کنترل بیماری، قطع زنجیره شیوع ویروس و رفاه نسبی خانوارها را به دنبال داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه مسؤولیت اصلی طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» با بسیج مسنضعفین بود، خاطرنشان کرد: در این طرح جلب کمک‌های مردمی، سازمان‌ها و نهادها با مشارکت بسیج و توزیع در جمعیت آسیب‌پذیر و در معرض خطر بالا اعم از معیشتی و سلامتی از راهبردهای تعریف شده برای «تیم‌های حمایتی» در طرح ملی و بزرگ شهید سلیمانی بود.

ابراهیمی با بیان اینکه پایگاه‌های مقاومت بسیج و گروه‌های جهادی با شناسایی و رصد روزانه به چند طریق به طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» کمک کردند، تصریح کرد: حضور جهادگران و شناسایی بیماران خانه به خانه و ارجاع بیماران به مراکز درمانی جهت جلوگیری از شیوع بیماری، حضور جهادگران در مراکز بهداشت و تماس تلفنی جهت پیگیری وضعیت بیماران شناسایی شده، معرفی افراد آسیب‌دیده به نهادهای خدمات‌رسان جهت حمایت و پشتیبانی و کمک در واکسیناسیون عمومی به صورت شبانه‌روزی از کمک‌های شایان بسیج و گروه‌های جهادی بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع ویروس کرونا حدود ۹۰۰ هزار بسته معیشتی بین مردم توزیع شد و این کمک‌ها ادامه دار خواهد بود، افزود: این کمک‌ها در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب، جمع‌آوری و برای توزیع بین آسیب‌دیدگان ناشی از این بیماری توصیه می‌شود ارزش ریالی این بسته‌ها بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بوده و ارزش کل بسته‌های معیشتی توزیع تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان است، در تکمیل بسته‌ها سعی شد طبق نیاز هر منطقه و فرد آسیب‌دیده از کرونا متغیر باشد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با اشاره به توزیع ۴۰ هزار بسته معیشتی در سراسر استان گیلان در هفته بسیج و با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج، گروه‌های جهادی و خیرین بیان کرد: این ۴۰ هزار بسته با اولویت مناطق محروم و حمایت و پشتیبانی از اقشار مستضعف جامعه توزیع خواهد شد و این بسته‌ها بین افراد شناسایی شده نیازمند که توسط پایگاه‌ها و ائمه جماعات مساجد شناسایی شده‌اند توزیع می‌شود.

ابراهیمی از احداث دو هزار واحد مسکونی توسط بسیج سازندگی  با مشارکت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از سال ۱۳۹۵ تاکنون گفت: مرمت و بازسازی واحدهای مسکونی که تحت پوشش این نهادها نیستند نیز توسط بسیج سازندگی با مشارکت‌های مردمی همواره در دستور کار بوده و مقدار کل اعتبار این دو هزار واحد بالغ بر یکصد میلیارد تومان بود که به صورت آورده مددجویان، اعتبار نهادهای حمایتی و کمک و اعتبار بسیج سازندگی بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با مشارکت کمیته امداد در سال جاری ۵۰۰ واحد مسکونی را در دستور کار دارد، تصریح‌کرد: عملیات اجرایی ۲۵۰ واحد آغاز شده و ۲۵۰ واحد دوم نیز در هفته بسیج آغاز عملیات اجرایی آن اعلام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱، صد واحد از این واحدهای مسکونی تحویل داده شود.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 894783

مهمترین اخبار ایران و جهان: