نیوز سیتی!
28 دی 1401 - 11:40

زندگی‌نامه مبارزی که امام(ره) بیشتر از علما قبولش داشت

انتشارات راه یار به تازگی دو عنوان کتاب «خون می‌گذشت» و «جولان جوانمرد» را با نگاهی به فراز و فرود تاریخ انقلاب از زاویه تاریخ شفاهی منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «خون می‌گذشت»؛ سرگذشت داستانی حاج‌محمدآقا رسول‌زاده از مبارزان و پیشگامان مردمی انقلاب اسلامی به نویسندگی هادی لطفی و توسط انتشارات راه یار منتشر شد.

«خون می‌گذشت» مستندی است داستانی براساس زندگی حاج محمدآقا رسول‌زاده که از افراد و مبارزان سرشناس انقلاب در کاشان. او بعد از آشنایی با شهید نواب صفوی، شاخه فداییان اسلام کاشان را راه انداخت. سال 1342 اتوبوسی راه انداخت و با مردم کاشان به تشییع پیکر آیت‌الله بروجردی رفتند. بعد از تشییع، در مسیر برگشت به کاشان به همه می‌گوید: «از این به بعد من مقلد آیت‌الله خمینی هستم.» و این تصمیم آغاز مبارزات پر فراز و نشیب «حاج‌ محمدآقا» در کاشان است. محرم همان سال، امام خمینی (ره) طلبه‌ها را برای تبلیغ به شهرهای مختلف می‌فرستد و به طلبه‌هایی که عازم کاشان بودند می‌گوید: «اگر از علما جواب نگرفتید، بروید بازار پیش رسول‌زاده.»

حاج‌محمدآقا در هر برهه‌ای کنش داشت و نقش ایفا می‌کرد؛ نمی‌توانست ساکت بنشیند. در برهه‌های مهم مانند مبارزات علیه رژیم پهلوی به پشتیبانی امام خمینی(ره) قد برفراشت. بیشتر کاشانی‌ها که سن و سال‌شان قد می‌دهد با «حاج‌ محمدآقا رسول‌زاده» خاطره دارند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «دستۀ عزا‌ی بنی‌الزهرا وارد بازار شد. جمعیتِ همراهش نشان از هیئتی پرآوازه داشت. میانۀ بازار حاج‌محمدآقا روی چهارپایه ایستاد. همه جمع شدند؛ کاسب و رهگذر.

کتاب , انتشارات راه یار , ادبیات انقلاب ,

«وقتی می‌خواستند نواب را تیرباران کنند، اجازه نداد چشم‌هایش را ببندند. سبوحٌ‌قدوس‌هایش یادتان هست؟ یادتان است می‌گفت ما دیگر بیدار شده‌ایم، نکند به خواب برویم؟»

«خون می‌گذشت» که تحقیق و تدوین آن برعهده هادی لطفی بوده است، در 280 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 80 هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

جولان جوانمرد

کتاب «جولان جوانمرد»؛ دربردارنده خاطراتی از شفاهی دکتر احمد خالدی، از مدیران و مسئولان ارشد کشور، از دیگر آثاری است که راه یار به تازگی روانه بازار نشر کرده است. این اثر که به قلم محمدعلی زمانیان نوشته شده، روایتگر خاطرات خالدی به عنوان یکی از مسئولان و مدیران ارشد کشور در دوره‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب است. 

خالدی فعالیت‌های خود را از سال 1354 با مبارزه دانشجویی علیه رژیم پهلوی آغاز کرد. بعد از پیروزی انقلاب، اولین مسئولیتش را در کنار رئیس کمیته‌ها، یعنی آیت‎‌الله مهدوی‌کنی در کمیته‌های تازه‌تأسیس انقلاب برعهده گرفت. بعد از آن، همراه آیت‌الله مهدوی کنی به دانشگاه امام صادق(ع) رفت و آنجا مدیرکل آموزش این دانشگاه در حال تأسیس شد. احمد خالدی سال‌ها در حالی‌که مورد وثوق آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس جامعه روحانیت مبارز بود، به صندلی مدیرکلی در دانشگاه امام صادق(ع) تکیه زد و آن را به کمک جمعی سه چهار نفره از صفر بنا کرد.

کتاب , انتشارات راه یار , ادبیات انقلاب ,

حضور در سازمان پژوهش‌های صنعتی، مدیرکل دفتر وزارتی محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع مشاور و مدیرکل دفتر وزارتی یحیی آل اسحاق، وزیر وقت بازرگانی و معاون وزیر در سازمان تازه‌تأسیس و مهم بازرسی و نظارت بر قیمت کالا و خدمات و... از جمله مناصبی است که خالدی در آنها فعالیت کرده است.

احمد خالدی در طول این چهل‌واندی سال از فعالیت دانشجویی تا حضور در مدیریت ارشد کشور دوستان گوناگونی از طیف‌های مختلف سیاسی، از راست راست تا چپ چپ دور خودش جمع کرد، همۀ آنها با او حشرونشر و رفاقت و صمیمیت داشتند و به خوبی او را می‌شناختند. از نکات برجسته روایت‌های شفاهی راویان، سبک ویژه و اختصاصی مدیریت احمد خالدی بود که دوستانش در جای‌جای مصاحبه‌ها به آن اشاره کردند. همچنین با وجود همه اختلاف نظرهای سیاسی و فکری و مدیریتی مصاحبه شونده‌ها با هم، همگی از دو کرانه عالم سیاست در یک توصیف مشترک بودند؛ توصیفی که باعث شد تمام جملات پیوندی «ای کاش... آنگاه»، در زندگی پسر و دختر و همسر و برادر و دوستان و همکاران احمد خالدی رنگ بسازد و در حد تخیل و تصور بماند.

در معرفی این اثر آمده است: احمد خالدی «مدیر» نخواست خیلی چیزها را برای خود و رفیقان و نزدیکانش به یادگار بگذارد و در مقابل احمد خالدی «رفیق» و شریک خواست چیزهای دیگری برای خانواده و دوستانش به یادگار بگذارد که از دو جنس متفاوت بودند... .

موضوع کتاب تاریخ شفاهی زندگی احمد خالدی است ولی در بطن آن به سبب حضورش در مدیریت کلان و ارشد ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف از کمیته انقلاب اسلامی و وزارت بازرگانی تا وزارت نفت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تاریخ شفاهی مقاطع مهم و حساس کشور هم مرور می‌شود.

«جولان جوانمرد» که تحقیق آن برعهده محمدعلی زمانیان و محمدمهدی رحیمی بوده و تدوین آن توسط محمدعلی زمانیان صورت گرفته است، در 448صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 120 هزار تومان توسط انتشارات راه یار منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 984339

مهمترین اخبار ایران و جهان: