نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 13:09

غالباً شاهد رشد آثار زرد در ادبیات داستانی هستیم

داور بخش رمان جایزه جلال می‌گوید:‌ در ارزیابی کیفی آثار باید گفت که غالبا شاهد رشدآثار زرد هستیم و این یعنی متولیان باید ریل‌گذاری ارتقای ادبیات داستانی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز شنبه 24 دی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد،‌ در این دوره 15 نامزد نهایی معرفی شده‌اند.

بخش رمان و داستان بلند جایزه جلال در این دوره 1508 اثر را بررسی کرد، تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه در این دوره با رشد 66 درصدی مواجه بوده است و رحیم مخدومی‌، یوسف قوجق و سید‌میثم موسویان پس از بررسی این آثار به معرفی 4 رمان به عنوان نامزد نهایی این بخش پرداخته‌اند.

خبرگزاری تسنیم در آستانه اختتامیه با رحیم مخدوی داور بخش رمان به گفت‌وگو پرداخته است،‌ مخدومی معتقد است رشد آثار زرد در ادبیات داستانی ایران ادامه دارد و مسئولان و متولیان کشور باید ریل‌گذاری مناسبی برای تعالی کیفی ادبیات داستانی ایران داشته باشند. این گفت‌وگو به شرح ذیل است:‌

* تسنیم:‌ آثار ارزیابی شده بخش رمان را به لحاظ کمی و کیفی چطور ارزیابی می‌کنید؟

به طور معمول ما در حوزه کمی شاهد رشد آثار هستیم، اگر این رشد توام با رشد کیفی باشد، خبری خوشحال‌کننده است، اما اگر چنین نباشد، قطعاً خبری نگران‌کننده است، چرا که بر حجم آثار زرد اضافه می‌شود، نه آثار حرفه‌ای و با کیفیت.

ریل‌گذاری مناسبی برای تعالی ادبیات کشور انجام شود

اگر ما بخواهیم قضاوتی داشته باشیم، غالباً شاهد رشد آثار زرد هستیم، در درجه اول باید مسئولان و متولیان را آگاه کرد که برای رشد و تعالی کیفی ادبیات داستانی کشور افق و چشم اندازی داشته باشند و به فعالیت‌های مراکزی که به نشر و تولید ادبیات داستانی می‌پردازند،‌ اکتفا نشود، برنامه‌ریزی برای این موضوع و ترسسم چشم‌انداز جزو ضروریات است. ما را به قله‌ای که انقلاب اسلامی انتظار می‌کشد، می‌رساند، اما اگر این چشم‌انداز ترسیم نشود، ریل‌گذاری نشود، اکنون که 43 سال از انقلاب گذشته،‌ اگر ده‌ها سال دیگر هم برسد، ما به آن قله نخواهیم رسید.

انتخاب متعهدانه و هوشمندانه در انتخاب موضوع

*تسنیم:‌ به لحاظ موضوع و مضمون رمان‌های منتشر شده در سال 1400 در چه فضایی به سر می‌برند؟

درباره موضوع و مضمون آثار،‌ این نوید را باید داد که خوشبختانه ما با آثار خوبی مواجه هستیم که در انتخاب موضوع هوشمندانه و متعهدانه عمل کرده‌اند، موضوعاتی مثل جبهه مقاومت در سطح بین‌المللی، پیاده‌روی اربعین به عنوان یک جاذبه بین‌المللی و بین‌‌المذاهبی و بین‌الادیانی حضرت سید الشهدا(ع) در مسیر ظهور، نقد درون گفتمانی در حوزه دین و شیوه‌های تبلیغ و فهم دین جزو موضوعاتی است که در رمان‌ا به آن توجه شده است و این جای خوشحالی دارد که ما نویسنده‌های حرفه‌ای داریم که مسائل مردم برای آن‌ها دغدغه است و این نشان‌دهنده تعهد این افراد در برابر مردم، کشور و ملت خودشان است.

این تعهد نویسندگان ایرانی را نشان می‌دهد که اولا همسو و همراستا با مردم، نگاه مرم و دغدغه‌های مردم هستند وهم در عین حال هوشیاری و هوشمندی لازم را در انتخاب موضوعات اهم دارند و در مرحله تولید اثر و توجه به ساختار لازم هم از توفیقات لازم برخودار هستند.

عدم استحکام در تالیف برخی آثار

*تسنیم:‌ نقطه ضعف آثار چه بود؟ با چه کاستی‌هایی در ادبیات داستانی مواجه‌ایم؟

اگر بخواهیم نگاهی نقادانه به آثار داشته باشیم، به طور کلی عدم ادغام در حقیقت و عدم استحکام لازم در تألیف در برخی آثار مشهود است، اینکه کدام عنصر ادبیات داستانی کمتر مورد توجه واقع شده در مرحله نقد جزئی‌تر قابل بحث است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 976139

مهمترین اخبار ایران و جهان: