نیوز سیتی!
07 بهمن 1401 - 19:12

عادی‌سازی با پیونگ‌یانگ/خواندن نشریه کره شمالی در سئول آزادمی‌شود

وزارت اتحاد کره جنوبی از نقشه این کشور برای سوق دادن پیونگ‌یانگ به مسیر گفتمان و از سرگیری مذاکرات پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزارت اتحاد کره جنوبی اعلام کرد که برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره و گفتمان، از سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

این نهاد مستقر در سئول که مسئولیت برقراری ارتباط با پیونگ‌یانگ را برعهده دارد، اعلام کرد که دولت کره جنوبی «با هدف ایجاد فرصت و بخت برای بهبود روابط تیره بین دو کره، به‌دنبال تماس مستقیم و غیرمستقیم با کره شمالی از طریق گروه‌های مدنی و نهادهای بین‌المللی است.»

به نوشته خبرگزاری یونهاپ، وزارت اتحاد کره جنوبی در حال حاضر قصد دارد تا راهبردی جامع‌تر با عنوان موقت «ابتکار آینده جدید» را درباره اتحاد دو کره، تدوین کند. این وزارت اعلام کرده که قصد دارد به مردم کره جنوبی اجازه دهد تا نشریه پیشتاز کره شمالی موسوم به «رودونگ سینمون» را در برخی مناطق مشخص‌شده، بخوانند البته دسترسی آنلاین به این نشریه مجاز نخواهد بود. در حال حاضر، رسانه‌های کره شمالی در کشور همسایه ممنوع هستند.

کره شمالی در سال ۲۰۱۹ و پس از شکست مذاکرات پیونگ‌یانگ و آمریکا، تقریباً تمام مناسبات و همکاری‌ها با کره جنوبی را به حالت تعلیق درآورد.

وون یونگ-سه، وزیر اتحاد کره جنوبی گفت: مهم است که کره شمالی با صداقت به میز گفتمان بازگردد. هرچند سئول همچنان از احیای مذاکرات با پیونگ‌یانگ استقبال می‌کند، دولت کره جنوبی در حال حاضر، قصد ارائه پیشنهادی قطعی به کره شمالی را ندارد.

وی همچنین گفت: ما شرایطی را ایجاد می‌کنیم که در آن کره شمالی هیچ انتخاب دیگری جز گفتمان و مذاکره نداشته باشد.

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پارسال پیشنهاد سئول مبنی بر ارائه منافع اقتصادی در ازای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ را رد و آن را «احمقانه» توصیف کرد.

برنامه بلندپروازانه کره جنوبی پس از ماه‌ها تشدید تنش در شبه جزیره کره و همزمان با افزایش آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ و افزودن قانون استفاده از سلاح هسته‌ای به قانون ملی کره شمالی، مطرح شده است. رهبر کره شمالی نیز در سوی مقابل از سئول و واشنگتن خواسته تا برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک را متوقف کند؛ رزمایش‌هایی که پیونگ‌یانگ آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1001383

مهمترین اخبار ایران و جهان: