نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 17:06

بهره‌برداری از مرکز اجرایی حمایت از پرندگان شهری ایران در مشهد

مشهد ـ نخستین مرکز اجرایی حمایت از پرندگان شهری ایران در مشهد با هزینه کرد ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در بوستان وکیل آباد این شهر به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نجفی در مراسم بهره برداری این مرکز اظهار کرد: حیات و بقای کلانشهرها به حفظ و حراست از محیط زیست شهری و تقویت چرخه‌های زیست محیطی در آن بستگی دارد، محیط زیست شهری علاوه بر اثرات اکولوژیک گوناگون در محیط شهری، می‌تواند اثرات مطلوب اجتماعی گسترده ای نیز بر روی شهروندان داشته باشد.

معاون شهردار مشهد افزود: پرندگان شهری یکی از مهمترین گونه‌های چرخه‌های زیست محیطی کلانشهرها هستند و هم اینک بیش از ۱۳۵ گونه از انواع پرندگان در شهر مشهد شناسایی شده اند که ۶۷ درصد آنها مهاجر هستند، پرندگانی که با کاستن از آفات فضای سبز می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش استفاده از سموم شیمیایی و ارتقای سلامت شهروندان ایفا کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حمایت از پرندگان شهری، ساخت مرکز اجرایی حمایت از پرندگان شهری ایران در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و امروز تنها طرح جامع سایت پرنده نگری کشور با اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال در فضایی به وسعت حدود ۳۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید و از این پس میزبان شهروندان و محققان علاقه مند به حوزه پرندگان خواهد بود.

نجفی گفت: همچنین با توجه به گسترش آلودگی‌های صوتی در کلانشهرها، شهر مشهد در سال‌های اخیر با راه اندازی پنج ایستگاه سنجش صوت در نقاط پر تردد شهری گام‌های مناسبی در زمینه پایش آلودگی صوتی در سطح شهر برداشته است اما این تعداد ایستگاه با توجه به گستردگی شهر مشهد و تنوع آلاینده‌های صوتی در شهر کافی نبود.

معاون شهردار مشهد افزود: در این راستا سال گذشته، راه اندازی ۱۰ ایستگاه جدید سنجش آلودگی صوتی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و امروز با بهره برداری آنها، تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی در مشهد به ۱۵ مورد می‌رسد.

وی اظهار کرد: توسعه شبکه پایش آلودگی صوتی در مشهد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، پایش و بررسی داده‌های جمع آوری شده توسط این ایستگاه‌ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در زمینه توسعه‌های آتی شهر مشهد و مکان گزینی بسیاری از کاربری‌های شهری در اختیار مدیران و تصمیم گیران کلان شهری قرار دهد.

نجفی گفت: همچنین امروز نخستین ایستگاه سیار سنجش آلاینده‌های زیست محیطی نیز به بهره برداری رسید، این ایستگاه به صورت سیار، قابلیت جانمایی در هر نقطه شهر و پایش لحظه‌ای کیفیت هوا را دارد.

۳ سامانه جدید و هوشمند جمع آوری پسماند رونمایی شد

معاون شهردار مشهد افزود: سه سامانه جدید و هوشمند جمع آوری پسماند قابل بازیافت نیز امروز رونمایی شد، سامانه‌های هوشمند «نونا، پاکو و کارو» سامانه‌های جدیدی هستند که از این پس در کنار سامانه‌های «اکو، بهروب و بازیست» درخواست جمع آوری پسماند شهروندان را ثبت و آنها از سطح شهر جمع آوری می‌کنند.

وی گفت: محیط زیست از سه عامل آب، هوا و خاک منشأ می‌گیرد و شهرداری در اجرای اصل ۵۰ قانون حفاظت از محیط زیست، شاید فراتر از وظایف و به صورت داوطلبانه در اجرای پروژه‌های زیست محیطی ورود کرده و ۱۷۶ میلیارد از اعتبارات شهرداری طی هفته جاری در قالب پروژه‌ها افتتاح می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1266167

مهمترین اخبار ایران و جهان: