نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 12:22

روسیه و چین استفاده از دلار را در تجارت دوجانبه باز هم کاهش دادند

نخست وزیر روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که این کشور و چین به طور فزاینده‌ای در تجارت خود به ارزهای ملی روی آورده‌اند و تقریباً نیمی از معاملات دو کشور به روبل و یوان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که این کشور و چین به طور فزاینده‌ای در تجارت خود به ارزهای ملی روی آورده‌اند و تقریباً نیمی از معاملات دو کشور به روبل و یوان انجام می‌شود.

این اظهارات روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس ویدئویی با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین بیان شد و میشوستین ابراز امیدواری کرد که استفاده از ارزهای ملی به جای دلار و یورو رشد بیشتری داشته باشد.

وی گفت: این تحول… به طور فعال شتاب بیشتری به دست خواهد آورد. این یک نوع پرداخت است که باید (بر تجارت دوجانبه) حاکم شود. این منطقِ یک سیاست اقتصادی و مالی مستقل در یک جهان چند قطبی است.

میشوستین خاطرنشان کرد: علیرغم فشارهای خارجی و شرایط نامناسب اقتصادی، تجارت بین دو کشور رشد دو رقمی داشته است و در ده ماهه نخست سال (2022)، حجم مبادلات تجاری تقریباً یک سوم افزایش داشته و اکنون نزدیک به 150 میلیارد دلار است.

وی افزود: این در حال حاضر بالاتر از ارقام سال گذشته است. در درازمدت، همانطور که سران دو کشور توافق کردند، به 200 میلیارد دلار یا بیشتر هم خواهیم رسید.

در سال‌های اخیر، روسیه و چین به منظور دور شدن از دلار و یورو، استفاده از ارزهای داخلی خود را در تسویه حساب‌های متقابل افزایش داده‌اند.

مسکو به طور پیوسته سیاست دلارزدایی را در تجارت خارجی خود دنبال می کند و استفاده از یوان را افزایش داده است. علاوه بر این که ارز چین بیشتر در تسویه حساب های تجاری استفاده می شود، برخی از شرکت های روسی نیز شروع به انتشار اوراق قرضه با یوان کرده‌اند، در حالی که تعدادی از بانک ها سپرده هایی را به این ارز ارائه می کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 899267

مهمترین اخبار ایران و جهان: