نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 03:01

نقش دانش‌بنیان در رشد تولید و اشتغال از نگاه یک تولید‌کننده/ راهکاری برای تحقق شعار سال

یک تولیدکننده دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان را در رشد اقتصادی و افزایش اشتغال دارای اهمیت خواند و گفت: این شرکت‌ها در جلوگیری از خروج ارز از کشور دارای اهمیت هستند و می‌توانند در تحقق شعار سال جاری هم موثر باشند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در آغاز تحویل سال ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی، مثل چندین سال اخیر، شعار اقتصادی برای سال جدید انتخاب کردند و آن را «مهار تورم و رشد تولید» نامیدند، ایشان در این پیام از مسوولان و متولیان امر خواستند بی‌وقفه در جهت شعار مهم امسال گام بردارند و در این مسیر تلاش مضاعف داشته باشند.

 بعد از این اتفاق، در کنار همه سین‌های سفره سال تحویل، پیام‌های تبریک مدیران و مسوولان حول همین محور چرخید و بعد از تعطیلات رسمی سال نو نیز شعار جدید جای شعار قبل را روی بنرها و سردر سایت‌های نهادها گرفت.

اگر یک سال به عقب‌تر برگردیم و وقایع سال ۱۴۰۱ را مرور کنیم، دقیقا همین اتفاق افتاد، رهبر انقلاب اسلامی «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را شعار سال قرار دادند و همین رفتارهایی که اکنون در سطح ملی و استانی میان مسوولان و مدیران مشاهده می‌کنیم، تکرار شد.

در میان همه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای تحقق شعار سال، خوب است سری بزنیم به شعار سال گذشته و ببینیم سرنوشتش چه شد و تا چه اندازه محقق شده است، در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان آیینه‌ای تمام‌قد هستند که می‌توانیم سرنوشت شعار سال جدید را در آن‌ها ببینیم و تا ته ماجرای آن را بخوانیم.

با مدیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانی گفت‌وگو کردیم، آقای امید عرب، کسی که محصولات سلامت‌محور را در دستور کار تولید خود قرار داده و با خلاقیتی سعی کرده نیاز ورزشکاران و کسانی که دنبال سالم‌خوری هستند یا دیابتی‌ها را برطرف کند.

 او حبه‌های میوه غنی شده با پروتئین تولید می‌کند، علاوه بر این، در میان تولیداتش قند، نبات، شکر، شکر قهوه‌ای، چای ماسالا و ... هم دیده می‌شود.

می‌گوید حدود ۱۴ سال پیش این شرکت را راه‌انداخیتم و یکی دو سال است که تجهیزاتمان را به‌روز کرده و در زمینه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنیم.

 او که حدود ۴۰ نفر پرسنل دارد، محصولاتش روند آزمایشی را طی کرده، برخی به بازار آمده‌اند و برخی هم در راه بازار هستند، از ضرر ذاتی قند برای سلامتی افراد گفت و ابراز داشت: قبلا یک نوع قند وجود داشت که مثل قرص بودند، مزه بدی داشتند و کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواستند از قند استفاده کنند، با خوردنشان حال بدی به آنها دست می‌داد.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم این موضوع را حل کنیم، کم‌کم میوه‌ها را به آنها اضافه کردیم و کمی بعدتر پروتئین را افزودیم.

از این تولیدکننده کرمانی که حال خوب و سلامت شهروندانش برایش اهمیت دارد، درباره سیاست‌های دولتی پیرامون تحقق شعار سال گذشته سوال کردم، که جواب داد: به برخی قول‌ها و وعده‌ها واقعا عمل شد، ما در رفسنجان هستیم، هم شرکت‌های رفسنجان و هم فرمانداری این شهر واقعا پای کار بودند، کرمان هم همین‌طور، رفع موانع تولید بی‌نظیر بود و هروقت می‌رفتیم سریع جواب می‌گرفتیم.

وی اضافه کرد: در برخی موارد هم نه! ناهماهنگی‌هایی وجود داشت، بانک‌ها چند ماه آخر سال، تسهیلات خود را بستند و نتوانستیم وامی دریافت کنیم، یا مثلا فروشگاه‌های زنجیره‌ای که ما محصولاتمان را آنجا ارائه می‌کنیم، برخی از آنها دولتی و برخی هم در نهایت به دولت می‌رسید، به جای اینکه بازاری برای عرضه محصولات دانش‌بنیان ما باشند، خیلی اذیت‌مان کردند، ضمن اینکه ما ضوابط دست‌وپاگیری هم داشتیم که ناهماهنگی‌های مالیاتی در اوج فروش، یکی از آنها بود.

 وی شرکت‌های دانش‌بنیان را در رشد اقتصادی و افزایش اشتغال دارای اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها در جلوگیری از خروج ارز از کشور دارای اهمیت هستند و می‌توانند در تحقق شعار سال جاری موثر باشند.

 عرب آینده شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه برخی از آنها کیفیت کار و خلاقیت بالایی دارند، عنوان کرد: این شرکت‌ها اگر حمایت شوند، تاثیرات بسیار خوبی در اقتصاد کشور خواهند داشت و ثمره آن را در سال‌های آینده می‌بینیم، برخی دستگاه‌های آنها باید از خارج از کشور وارد شود و حمایت از آن‌ها می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

 به گزارش فارس، امیدواریم شعار سال جدید متولیان امر را از شعارهای سالهای گذشته باز ندارد، موضوعی که رهبر معظم انقلاب هم مدت‌ها قبل تاکید کرده‌اند که شعار جدید تکمیل‌کننده شعار قبل است و نباید به فراموشی سپرده شود.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1132367

مهمترین اخبار ایران و جهان: