نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 11:44

رئیس جمهور ازبکستان: یک گروه بین المللی جهت مذاکره با افغانستان تشکیل شود

رئیس جمهور ازبکستان در نشست «صدای جنوب جهانی»گفت: به منظور تامین صلح و امنیت جهانی یک گروه بین المللی جهت مذاکره با محور افغانستان ایجاد گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست «صدای جنوب جهانی» که به ریاست طرف هند به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: پیشبرد در چارچوب کریدور بین المللی «شمال- جنوب» طرح ساخت خط ریلی از طریق افغانستان با خروج به اقیانوس هند مبنی بر تحکیم به هم پیوستگی بین آسیای مرکزی و جنوبی یک مساله راهبردی است. رئیس جمهور ازبکستان از همکاران برای حضور فعال در این طرح مهم دعوت کرد.

میرضیایف در سخنرانی خود با اشاره به گرایشات روز توسعه اوضاع بین المللی اظهار داشت: امروز جامعه جهانی با پیامدهای منفی اختلافات و مناقشات مختلف، بحران اقتصادی مواجه است. ما شاهد کاهش گفت‌وگوی باز و اعتماد متقابل در روابط بین‌الملل هستیم.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: همه گیری کروناویروس، مشکلات امنیت غذایی و انرژی، محیط زیست تاثیر منفی بر چشم انداز توسعه جهانی دارد.

وی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه مهم هند در تحکیم روابط متقابلا سودمند و سازنده با کشورهای در حال توسعه ادامه داد: در سال های اخیر روابط مشارکت راهبردی و همکاری های عملی بین ازبکستان و هند به سطح کیفی جدیدی رسیده و امروز پاسخگوی منافع مشترک مردم ماست.

رئیس جمهور تاکید کرد: هم اکنون در ازبکستان تامین منافع مردم به عنوان مهمترین هدف و وظیفه سیاست جاری اصلاحات برگشت ناپذیر تعیین شده است. ماهیت استراتژی اصلاحات ما اولویت قانون و توسعه سرمایه انسانی، ساخت یک جامعه مدنی عادلانه و قوی است. تامین رشد اقتصادی پایدار، کاهش دو برابر سطح فقر در کشور یک وظیفه بزرگ ماست.

میرضیایف با ابراز حمایت از ریاست هند در گروه 20، چند پیشنهاد عملی را در مورد دستور کار این مراسم مطرح کرد.

وی از جمله ضمن تاکید بر اهمیت تکامل بیش از پیش سیستم تجارت بین‌المللی که باید «صدای جنوب جهانی» را در نظر بگیرد، گفت: باید شرایطی را جهت تحقق پتانسیل کشورهای در حال توسعه ایجاد کرد که همچنان در ورود به بازارهای جدید با موانع و محدودیت های مختلفی روبرو هستند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین بر صلاحیت در دستور کار نشست جهانی قرار دادن موضوعات تامین امنیت انرژی و غذایی، ایجاد شبکه های لجستیک جهانی و زنجیره ارزش افزوده، کمک برای جذب سرمایه گذاری ها و فناوری های پیشرفته به کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

میرضیایف از پیشبرد در چارچوب کریدور بین المللی «شمال- جنوب» طرح ساخت خط ریلی از طریق افغانستان با خروج به اقیانوس هند مبنی بر تحکیم به هم پیوستگی بین آسیای مرکزی و جنوبی یک مساله راهبردی نام برد. رئیس جمهور ازبکستان از همکاران برای حضور فعال در این طرح مهم دعوت کرد.

وی افزود: تجزیه و تحلیل همچنین نشان می دهد که در شرایط گذار به «اقتصاد سبز» بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، شکاف فناوری در حال افزایش است. در این ارتباط پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعات فناوری ها و نوآوری های سبز برای «جنوب جهانی» با حمایت کشورهای پیشرو جهان مطرح شد.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر روز توسعه سرمایه انسانی و ارتقای کیفیت آموزش حرفه ای است. ما باید جوانان با استعداد خود را در تنظیم برنامه های ملی و بین المللی در زمینه تغییرات اقلیم، بهره برداری عاقلانه از منابع آب، انرژی های جایگزین، دیجیتالی سازی و سایر ابعاد اولویت دار به طور گسترده مشارکت دهیم.

وی با توجه به این، ابتکار ایجاد یک پلت فرم گفتگوی دائمی «صدای جوانان جنوب»را مطرح کرد.

رئیس جمهور به منظور تامین صلح و امنیت جهانی، خواستار حمایت از پیشنهاد ازبکستان برای ایجاد یک گروه بین المللی مذاکره با محور افغانستان شد.

میرضیایف ابراز اطمینان کرد که پیشنهادات و ابتکارات ارائه شده در این نشست برای پیشبرد منافع کشورهای در حال توسعه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار که منافع انسان را در نظر گیرد، کمک کند.

رئیس جمهوری ازبکستان در پایان مردم دوست هند را با فرارسیدن عید ملی این کشور - روز جمهوری - صمیمانه تبریک گفت.

پایان پیام/.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 975867

مهمترین اخبار ایران و جهان: