نیوز سیتی!
25 دی 1401 - 21:30

پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ مازاد مرغداران اقدام کند

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: با توجه به اینکه قیمت مرغ در استان قزوین به حدود کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده که نسبت به نرخ مصوب ارزان‌تر است، شرکت پشتیبانی امور دام باید نسبت به خرید مرغ مازاد مرغداران استان قزوین اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، رجب رحمانی امشب در نشست با جمعی از اعضای اتحادیه مرغداران استان قزوین که در سالن جلسات باغستان برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با راه‌اندازی سامانه ستکاوا زنجیره تولید، تأمین و توزیع مرغ در سراسر کشور یکپارچه شد و استان قزوین هم نخستین استانی بود که از این سامانه برای نظارت هوشمند بر زنجیره تولید و توزیع مرغ بهره گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت مرغ در استان قزوین به حدود کیلویی 50 هزار تومان رسیده که نسبت به نرخ مصوب ارزان‌تر است، شرکت پشتیبانی امور دام باید نسبت به خرید مرغ مازاد مرغداران استان قزوین اقدام کند و همزمان مرغداران هم باید میزان فروش مرغ مازاد را در سامانه ستکاوا ثبت کنند تا دولت بتواند برای خرید این مرغ‌های مازاد برنامه‌ریزی کند.

رحمانی ادامه داد: یکی از مشکلات مرغداری‌ها در استان قزوین دسترسی سخت به برخی نهاده‌ها است که در این زمینه باید دستگاه‌های متولی از جمله سازمان جهاد کشاورزی بیشتر از گذشته به کمک مرغداران بیایند تا زودتر نهاده با نرخ مصوب به دست مرغدار برسد تا او هم بتواند بر مبنای نیاز بازار برنامه‌ریزی برای جوجه‌ریزی و پرورش مرغ گوشتی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تولید مرغ و گوشت قرمز در استان قزوین با توجه به نوسانات همیشگی بازار نیاز به یک کارگروه تخصصی دارد، گفت: باید در استان قزوین کارگروه تنظیم بازار مرغ و گوشت تشکیل شود که در این کارگروه همه دستگاه‌های متولی به همراه تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تولیدی مرتبط باید نماینده داشته باشند.

رحمانی افزود: با توجه به حمایت‌هایی که دولت از تولید مرغ نژاد آرین می‌کند، باید وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه انعطاف بیشتری داشته باشد و اگر مرغداران نژادهای دیگری از مرغ را هم تولید می‌کنند، مورد حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرند، چرا که اصل باید تنظیم بازار و تعدیل قیمت هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده باشد.

وی با اشاره به گلایه‌های مرغداران درباره قیمت مرغ و زیان‌ده بودن تولید مرغ با قیمت کنونی ادامه داد: دولت باید ساختار دائمی تعریف کند تا در صورت زیان دیدن تولیدکنندگان از آنها حمایت کند. با این حال شناسایی دقیق نیاز مردم در فصول مختلف نیاز به کار علمی دارد و اگر این اتفاق بیفتد، کفه تولید و تقاضا همیشه متعادل خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 979223

مهمترین اخبار ایران و جهان: