نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 10:10

حمایت رهبران آمریکای لاتین از کارزار آزادی «جولیان آسانژ»

حمایت چند تن از رهبران کشورهای مهم آمریکای لاتین، کارزار راه افتاده در حمایت از آزادی «جولیان آسانژ»، موسس وبسایت «ویکی لیکس» را تقویت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رهبران ارشد کشورهای مهم آمریکای لاتین با ابراز حمایت از کارزار «آسانژ را آزاد کنید»، از «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند با کنار گذاشتن اتهامات مطرح شده علیه موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس، آزادی او از زندان انگلیس را رقم بزند.

به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، آسانژ هم اکنون در زندان «بلمارش» شهر لندن محبوس بوده و به نزاع حقوقی برای جلوگیری از استردادش از انگلیس به آمریکا ادامه می‌دهد.

«کریستین هرافنسون»، سردبیر ویکی‌ لیکس به همراه «جوزف فارل»، سفیر ویکی لیکس، در هفته‌های اخیر در چند کشور حوزه آمریکای لاتین شامل مکزیک، بولیوی، برزیل و آرژانتین نشست‌هایی را با رهبران و سیاستمداران ارشد این کشورها برگزار کردند.

به نوشته پرس اسوسیشن، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور»، رئیس جمهور مکزیک در نشستی که اخیرا با «جو بایدن»، همتای آمریکایی‌اش داشت موضوع جولیان آسانژ را پیش کشید و از فرصت یک نشست خبری روزانه خود برای تاکید بر ناعادلانه بودن تداوم بازداشت موسس ویکی لیکس استفاده کرد.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهور برزیل نیز در حمایت از موسس ویکی لیکس گفت: «باید همه ما که دوستدار دموکراسی، دوستدار آزادی مطبوعات،‌ آزادی اتحادیه‌های تجاری و دوستداری آزادی سازمانها هستیم از آسانژ دفاع کنیم.»

رئیس جمهور مکزیک هم گفته است: «در صورتی که آسانژ به آمریکا منتقل شده و در آنجا به حداکثر مجازات محکوم شود باید کارزار برچیدن مجسمه آزادی آمریکا را به راه بیندازیم. آن مجسمه دیگر سمبل آزادی نیست.»

«آلبرتو فرناندز»، رئیس جمهور آرژانتین هم بیان داشت: «آمریکا برای اجرای عدالت باید اتهامات علیه آسانژ را کنار بگذارد و فرآیند استرداد او که در جریان است را پایان دهد.»

قرار است روز 11 فوریه (22 بهمن 1401) حامیان جولیان آسانژ به همراه همسر او یک تجمع شبانه را در لندن اجرا کنند.

جولیان آسانژ به دلیل فعالیت‌های طرفدار شفافیت ویکی‌لیکس و انتشار انبوه اسناد محرمانه فاش شده که اسرار تاریک بسیاری از دولت‌ها، از جمله جنایات جنگی ادعایی ارتکاب شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را افشا می‌کرد، به شهرت رسید. بنیانگذار ویکی‌لیکس از آوریل ۲۰۱۹ در زندان فوق امنیتی بلمارش در لندن محبوس بوده و احتمال استرداد وی به ایالات متحده وجود دارد.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 992167

مهمترین اخبار ایران و جهان: