نیوز سیتی!
14 بهمن 1401 - 13:35

روایتی از زوج‌های نابارور در کرمان/ اجازه دهید این جنین‌ها نوزاد شوند

پیرمرد دستی به سبیل‌های پرپُشت سفیدش کشید و گفت: بله دایی‌جان! من و مریم هنوز خیلی جوان بودیم، اما بچه‌دار نشدیم، توی کرمان هم که دکتر و امکانات درست و حسابی نبود، رفتیم یزد، اما فایده‌ای نداشت، بالاخره تصمیم‌مون رو گرفتیم و راهی اسرائیل شدیم تا شاید دکترای اونجا بتونن کاری برامون بکنن، اما نشد که نشد.

 خبرگزاری فارس – کرمان؛ مهسا حقانیت: پیرمرد دستی به سبیل‌های پرپُشت سفیدش کشید و گفت: بله دایی‌جان! من و مریم هنوز خیلی جوان بودیم، دو، سه سالی بیشتر از عروسی‌مان نگذشته بود، اما بچه‌دار نشدیم، توی کرمان هم که دکتر و امکانات درست و حسابی برای درمان ما نبود، رفتیم یزد، اما فایده‌ای نداشت، از بس حرف و حدیث شنیدیم، خسته شدیم و بالاخره تصمیم‌مون رو گرفتیم، مریم همه طلاهاشو فروخت، چمدون‌مون رو بستیم و راهی اسرائیل شدیم تا شاید دکترای اونجا بتونن کاری برامون بکنن، اما نشد که نشد.

 حالا شما اگر بچه‌دار نشی، بهت بگم بیا برو اسرائیل تا دوا و درمان کنی، توی دلت می‌گی حتما پیرمرد دیوانه شده که این پیشنهاد رو می‌ده، بله باید این رو بگی، چون الان خیلی راحت توی همین شهر خودمون بهترین دکترها و بیمارستان‌ها رو داری که هزار تا دوا و درمون برات می‌کنن، حتی نیازی نیست بری یزد که کنار گوشمونه.

آقا عبدالرضا و مریم خانم یکی از صدها زوج ناباروری هستند که قبل از انقلاب و حتی در سال‌های اولیه بعد از پیروزی انقلاب مجبور بودند برای درمان راه طولانی و پر هزینه‌ای را حتی از کرمان تا اسرائیل طی کنند، اما حالا زوج‌های نابارور نه‌تنها در شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان بلکه در برخی از شهرستان‌ها نیز می‌توانند به مراکز ناباروری و متخصصان و فوق‌متخصصان درمان ناباروری مراجعه کنند و به امید خدا پس از طی مراحل درمانی طعم شیرین پدر و مادری را بچشند.

 آن زن با «بچه» به مرکز درمان ناباروری آمد

 زن جوان دست کودک چهارساله بانمکی را در دست گرفته و وارد بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور می‌شود، سلام و علیکی می‌کند، بی‌مقدمه کودکش را به آرامی از روی زمین بلند می‌کند و می‌گیرد جلوی چشم کارمندان و دکتر و پرستارهای مرکز و می‌گوید: آمده‌ام خواهر و برادر این بچه رو با خودم ببرم.

 این بانوی کرمانی که چند سال قبل از طریق آی‌وی‌اف در مرکز درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان «مادر» شده است، حالا بعد از گذشت پنج سال به این مرکز برگشته است تا با استفاده از جنین‌های فریز شده خود دوباره «مادر» شود.

 او یکی از صدها زنی‌ست که با مراجعه به مرکز درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان توانسته است «مادر» شود، مرکزی که از سال ۸۵ فعالیتش را آغاز کرده و امروز به یکی از قطب‌های درمان ناباروری در جنوب‌شرق کشور تبدیل شده است.

مرکز درمان ناباروری افضلی‌پور چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

 دکتر ربابه حسینی‌سادات جراح جوان و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی و آی‌وی‌اف در شهر کرمان است، او یکی از شاگردان پروفسور عباس افلاطونیان پدر درمان ناباروری ایران است و هم‌اکنون ریاست بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان را بر عهده دارد.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: بخش نازایی افضلی‌پور از سال 84 شروع به کار کرد و اوایل محدود به عمل‌های جراحی کم‌تهاجمی‌تر مانند آی‌یو‌آی بود، اما الان همه اقدامات درمان ناباروری از آی‌وی‌اف، میکرواینجکشن، فریز جنین، اسپرم و تخمک و عمل‌های جراحی مردان در این مرکز انجام می‌شود.

 حسینی‌سادات ادامه می‌دهد: بخش درمان نازایی بیمارستان افضلی‌پور دارای اتاق عمل‌های آی‌وی‌اف، اتاق عمل مردان، اتاق عمل هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی، آزمایشگاه جنین‌شناسی، قسمت فریز جنین، تخمک و اسپرم است.

وی از وجود هفت اتاق بستری، اتاق نمونه‌گیری مردان، اتاق آی‌یو‌آر و درمانگاه مردان و زنان در بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور خبر می‌دهد و می‌افزاید: در درمانگاه زنان اقداماتی مانند ویزیت و انواع سونوگرافی و پاپ‌اسمیر قبل از آغاز سیکل آی‌وی‌اف، پی‌آر‌پی و خراش انجام می‌شود.

 این فلوشیپ نازایی و آی‌وی‌اف خاطرنشان می‌کند: ویزیت و معاینه آقایان در درمانگاه مردان توسط همکارمان آقای دکتر ضمانتی انجام می‌شود و این پزشک همچنین جراحی‌های مردان را انجام می‌دهد. حسینی‌سادات بیان می‌کند: زوج‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند اگر مشکلات شدیدی نداشته باشند با دارو، قرص و آمپول به باروری آنها کمک می‌کنیم، اما در موارد پیشرفته‌تر و مشکلات شدیدتر و طولانی‌تر به روش‌هایی مانند آی‌وی‌اف و میکرواینجکشن نیاز است.

اجازه دهید این جنین‌ها «بچه» شوند

 وی به زوج‌هایی که مطمئن شده‌اند با مشکلات نازایی مواجه هستند پیشنهاد می‌کند هرچه سریع‌تر به مراکز درمان ناباروری مراجعه کنند تا زمان را از دست ندهند.

 رئیس بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان تصریح می‌کند: با وجود اینکه زمینه اهدای تخمک و جنین را از نظر اهداکنندگان و متقاضیان و همچنین نیروی متخصص در کرمان داریم، اما این فرآیند را در مرکز افضلی‌پور نداریم.

حسینی‌سادات می‌گوید: زوج‌هایی که عملکرد تخمدان‌شان را از دست داده‌اند و یا میزان اسپرم‌شان صفر باشد، گزینه‌های اصلی برای دریافت تخمک اهدایی و یا جنین اهدایی هستند.

وی از انجام رایزنی‌هایی برای دریافت مجوز اهدای تخمک و جنین از کمیته پیوند وزارت بهداشت خبر می‌دهد و می‌افزاید: هنوز به ما این مجوز داده نشده است، اما اگر این اجازه داده شود می‌توانیم مشکل خیلی از زوج‌هایی را برطرف کنیم که برای دریافت جنین و تخمک اهدایی به مراکز خصوصی و یا شهرهای دیگر مراجعه می‌کنند.

این متخصص زنان و نازایی ادامه می‌دهد: روزانه چند زوج به ما مراجعه می‌کنند که درخواست تخمک اهدایی و جنین اهدایی را دارند.

حمایت‌های دولتی از زوج‌های نابارور بیشتر شود

 حسینی‌سادات در ادامه سخنان خود به طرح‌های حمایتی از زوج‌های نابارور در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: از سال 95 طرح حمایت دولت از زوج‌های نابارور شروع شد و درصد زیادی از هزینه‌ها را دولت متقبل شد و مردم هزینه کمتری پرداخت می‌کردند.

 وی ادامه می‌دهد: از سال ۱۴۰۰ بیمه‌ها وارد کار حمایت از زوج‌های نابارور شدند و بخشی از هزینه‌ها را متقبل شدند و ۹۰ درصد هزینه کار حرفه‌ای از طریق بیمه تامین می‌شود، اما هنوز هم زوج‌ها باید برای تهیه وسایلی مانند سوزن‌های گران‌قیمت هزینه زیادی را پرداخت کنند.

حسینی‌سادات خواستار حمایت بیشتر بیمه‌ها از زوج‌های نابارور می‌شود و اضافه می‌کند: در حال حاضر افراد با بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی برای تخمک‌کشی، انتقال جنین و فریز چهار بسته‌ای جنین بیش از ۳ میلیون تومان هزینه می‌کنند و هزینه هر بسته فریز جنین یا تخمک هم برای هر زوج ۸۰۰ هزار تومان است..

کمبود فضای فیزیکی بخش ناباروری افضلی‌پور

 رئیس بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان با تاکید بر توان بالای تخصص و توانایی نیروهای این بخش برای خدمت‌رسانی به زوج‌ها تصریح می‌کند: ما در این بخش با محدودیت مکان فیزیکی مواجه هستیم به‌طوری‌که این بخش در حالی از سال 84 تاکنون با همین فضای موجود در حال خدمت‌رسانی‌ست که جمعیت مراجعه‌کنندگان با توجه به حمایت‌های دولتی چند برابر شده است.

 حسینی‌سادات توسعه فضای فیزیکی بخش ناباروری بیمارستان افضلی‌پور را امری ضروری می‌داند و از مسؤولان می‌خواهد در زمینه احداث ساختمان جدید مرکز به دانشگاه علوم پزشکی کرمان کمک کنند.

 ۳۵ درصد زوج‌های کرمانی با «بچه» به خانه برگشتند

 وی یادآور می‌شود: روزانه به‌طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای درمان ناباروری به بخش درمان نازایی بیمارستان افضلی‌پور کرمان مراجعه می‌کنند و در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۶۰۰ عمل آی‌وی‌اف، ۴۰۰ مورد برگشت از فریز و ۲۰۰ عمل آی‌یو‌آی در این مرکز انجام شده است.

رئیس بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان خاطرنشان می‌کند: ۳۰ تا ۳۵ درصد درمان ناباروری زوج‌ها در این مرکز طی سال جاری مثبت بوده است و این آمار با سایر مراکز ناباروری در کشور برابری می‌کند.

لزوم اطلاع‌رسانی به زوج‌های نابارور در مناطق دورافتاده

 اما خبر خوش دیگری که دکتر حسینی‌سادات می‌دهد، درباره افزایش فرهنگ مردها در مورد نازایی‌ست، او می‌گوید: تعداد مردانی که مشکل نازایی را فقط به زنان ربط می‌دادند در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و اوضاع خیلی بهتر شده است و مردان همکاری خوبی دارند و برای درمان مراجعه می‌کنند.

وی از هزینه‌های بالا و عدم آگاهی به‌عنوان دلایل اصلی عدم مراجعه زوج‌های نابارور برای درمان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باید برای زوج‌های ناباروری که در مناطق دورافتاده هستند هم اطلاع‌رسانی درباره کاهش هزینه‌های درمان نازایی صورت گیرد، زیرا زوج‌هایی داریم که دیر مراجعه می‌کنند و سن آنها بالا می‌رود و میزان باروری کاهش می‌یابد.

 رئیس بخش درمان ناباروری بیمارستان افضلی‌پور کرمان با اشاره به اینکه زوج‌ها از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان هم به این مرکز مراجعه می‌کنند، بیان می‌کند: سن ازدواج به مرور بالاتر رفته است و زوج‌ها فرزندآوری را در سال‌های اولیه بعد از ازدواج به تاخیر می‌اندازند که این مسائل در کاهش میزان باروری تاثیر دارد.

 از روش‌های نوین بارداری حمایت شود

 حسینی‌سادات همچنین خواستار حمایت دولت و بیمه‌ها از افرادی می‌شود که به‌علت بیماری و انجام شیمی‌درمانی برای فریز تخمک و یا اسپرم اقدام می‌کنند و می‌افزاید: با حمایت از حفظ باروری و روش‌هایی مانند رحم اجاره‌ای می‌توانند به زوج‌های نابارور کمک شایانی کنند.

۳۵هزار زوج نابارور در کرمان داریم

 در همین حال مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان به خبرنگار فارس می‌گوید: از نظر علمی بیش از ۴۰ درصد زوج‌های نابارور درمان می‌شوند بنابراین باید این افراد را دریابیم و برای درمان آنها تلاش کنیم و این در شرایطی‌ست که تهدید جمعیت موضوع جدی است.

 دکتر محمد جعفری از وجود بیش از ۳۵ هزار زوج نابارور در استان کرمان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان این زوج‌ها را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های بیمه سلامت استان کرمان برای خدمت‌رسانی بهتر به زوج‌های نابارور بیان می‌کند: برای سهولت دسترسی زوج‌ها به خدمات درمانی با ۵ مطب فوق‌تخصص ناباروری و دو مرکز ناباروری دولتی و خصوصی در استان کرمان قرارداد همکاری داریم.

وام قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی برای زوج‌های نابارور

 مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان نیز اطلاع‌رسانی مناسب به زوج‌های نابارور برای قرار گرفتن در مسیر درمان را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون ۱۵ هزار نفر برای درمان به دو مرکز ناباروری در کرمان مراجعه کرده‌اند.

 جعفری خاطرنشان می‌کند: وام ۵۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه توسط بیمه سلامت به زوج‌های نابارور برای انجام مراحل درمان پرداخت می‌شود.

 وی با بیان اینکه بیمه سلامت به‌تدریج به زوج‌های نابارور برای مراجعه به مراکز درمانی پیامک ارسال می‌کند، می‌گوید: هزینه‌های درمان ناباروری بانوان را تا سن ۴۹ سالگی متقبل شده‌ایم و این افراد سه مرتبه در سال می‌توانند عمل آی‌وی‌اف را با پوشش بیمه انجام دهند.

 به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست

 آن‌طور که آمارها می‌گویند، حدود ۴ میلیون زوج نابارور در ایران داریم، زوج‌هایی که نه‌تنها هیچ مقاومتی در برابر طرح افزایش جمعیت ندارند، بلکه با تمام وجود برای بچه‌دار شدن لحظه‌شماری می‌کنند و فقط و فقط باید بیشتر از همیشه حمایت شوند.

 در کرمان اما به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر مجوز بارداری با جنین اهدایی و تخمک اهدایی به مرکز درمان ناباروری افضلی‌پور داده شود، همان‌طور که به دیگر استان‌ها این مجوز را داده‌اند تا مشکل بسیاری از زوج‌های متقاضی برطرف می‌شود و آنها نیز صاحب فرزند شوند.

 همچنین اختصاص بودجه لازم برای ساخت ساختمان جدید مرکز درمان ناباروری افضلی‌پور باید در اولویت مسؤولان استانی قرار گیرد تا علاوه بر اینکه زوج‌های کرمانی بتوانند از فضای مطلوب‌تری برخوردار شوند، زمینه حضور سایر زوج‌ها از استان‌های همجوار در راستای افزایش گردشگری سلامت در کرمان فراهم شود.

 پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1016723

مهمترین اخبار ایران و جهان: