نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 13:17

استمرار وضعیت نابسامان اقتصادی افغانستان موجب تقویت داعش می‌شود

نماینده پاکستان در سازمان ملل اعلام کرد اگر وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود نیابد، شماری از نیروهای طالبان به گروه تروریستی داعش خواهند پیوست.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «منیر اکرم» نماینده پاکستان در سازمان ملل در گفتگو با هفته نامه نیوزویک اظهارداشت دولت کنونی اسلام‌آباد نگران فعالیت تندروان در این کشور مرزهای مشترک با افغانستان است.

وی به طور خاص از تهدید گروههای شورشی مانند «تحریک طالبان پاکستان» و جنبش‌های جدایی طلب بلوچ مانند ارتش آزادیبخش بلوچستان (BLA) نام برد که به طور فزاینده‌ای کارمندان و غیرنظامیان پاکستانی و همچنین منطقه را هدف قرار داده‌اند.

منیر اکرام ادامه داد گاهی این گروه‌ها با شاخه خراسان داعش با هم بر خلاف منافع پاکستان کار می کنند.

نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت «ما باید به این موضوع رسیدگی کنیم و مصمم هستیم در داخل کشور با آن مقابله کنیم».

دیپلمات پاکستانی خاطرنشان کرد پاکستان در گذشته نیز با چنین مسائلی رسیدگی کرده است، اما هشدار داد که چالش‌های جدیدی ظهور کرده که حکومت طالبان در افغانستان را تحث تاثیر قرار داده است.

وی گفت: « ما در افغانستان با وضعیتی مواجه هستیم که طالبان باید متقاعد شوند که در برابر همه گروه‌های تروریستی مقابله کنند، نه فقط شاخه خراسان داعش که آنها علیه آن می‌جنگند. ما اوضاع را درک می‌کنیم، اما باید استراتژی موثری را پیدا کنیم که در برابر آن مقابله صورت گیرد».

منیر اکرم اظهارداشت علاوه بر تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی بخش بلوچستان، باید در مقابل جنبش ترکستان شرقی و جنبش اسلامی ازبکستان،‌ نیز مبارزه شود.

وی تاکید کرد طالبان در افغانستان برای مبارزه در مقابل این گروه‌ها تا زمانی با مشکل مواجه می‌شوند که با کمبود درآمد مالی روبرو شوند.

نماینده پاکستان در سازمان گفت شاخه خراسان داعش در حال قویتر شدن است و از خارج پول به دست‌ می‌آورد. بنابراین اگر طالبان افغانستان پول کافی نداشته باشند،‌ آنها احتمالا بخشی از نیروهای خود را از دست می‌دهند که این بسیار نگران کننده است.

این اظهارات در حالی است که دولت موقت طالبان تهدید شاخه خراسان داعش در افغانستان را بی‌اهمیت می‌داند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 982369

مهمترین اخبار ایران و جهان: