نیوز سیتی!
25 دی 1401 - 11:35

مورخ اسرائیلی اذعان کرد؛ دیدگاه منفی یهودیان نسبت به صهیونیست‌ها

یک مورخ یهودی ضد صهیونیسم اعلام کرد که یهودی‌ستیزی یک پدیده کاملاً اروپایی است و دیدگاه یهودیان نسبت به اسرائیل تغییر یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آوی شلایم» مورخ یهودی ضدصهیونیسم در گفتگو با  برنامه « المقابله» اذعان کرد که یهودیان به طور منسجم  با جوامع عربی  زندگی می‌کردند و در معرض  مهاجرت اجباری و تبعید  و آوراگی قرار نمی‌گرفتند ؛ اما یهودی ستیزی برخلاف روایت رسمی صهیونیستی، یک پدیده بود که در اروپا رواج داشت.

به گزارش الجزیره، آوی شلایم در چارچوب صحبت‌هایش در خصوص زندگی یهودیان در کشورهای عربی در  دهه‌های گذشته، به تجربه شخصی خودش اشاره کرد و گفت: خانواده من تا اوایل دهه 50 میلادی در عراق زندگی می‌کردند ؛ اما در  زمانی که من 5 سال داشتم، از عراق به اسرائیل( فلسطین اشغالی)  مهاجرت کردند، در آن زمان خانواده من با مشکل ادغام در جامعه جدید رو به رو شدند. من شخصا از عقده خود کم‌بینی رنج بردم و مسئله هویت مرا نگران کرده بود.

وی  اعلام کرد: اسرائیل  توسط یهودیان اروپایی و یهودیان  اشکنازی  ساخته شده، آنها همیشه نگاه تحقیرآمیزی به یهودیان عرب داشته‌اند و معتقدند که ما از یک فرهنگ بدوی برخوردار هستیم.

 این مورخ یهودی ضدصهیونیسم در ادامه تاکید کرد: یهود بدون هیچ مشکلی با مسلمانان در عراق و دیگر کشورهای عربی زندگی می‌کردند و جزء لاینفک جامعه بودند، آنها مهاجر یا به حاشیه رانده شده نبودند، درحالی که در آن زمان  وضعیت یهودیان در اروپا به گونه‌ای دیگر بود. یهودی ستیزی یک پدیده  کاملا اروپایی بود و بر خلاف روایت صهیونیست‌ها هیچ ارتباطی به جهان عرب و اسلام نداشت.

وی در ادامه افزود: تقریباً 850 هزار  یهودی پس از سال 1948 کشورهای عربی را ترک کردند، اما آنها پناهنده نبودند و در معرض تبعید و آوارگی قرار نگرفتند، در شرایطی که  اسرائیل اقدام به مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها از سرزمینشان کرد.


 

 آوی شلایم تاکید کرد که جامعه یهودی در عراق ریشه کن شده  و مهاجرت دسته جمعی که رخ داده است نتیجه چندین دلیل است که مهمترین آنها گسترش ناسیونالیسم عربی و احساس خصومت فزاینده با یهودیان پس از   1948 و دیگر موارد مهم است. دلیل مهم دیگر، نتیجه فشارهای جنبش صهیونیستی بر یهودیان عراق برای مهاجرت به اسرائیل ( فلسطین اشغالی) بود. جنبش صهیونیسم بشدت ظالم است که اقدام به بیرون راندن و مهاجرت اجباری فلسطینی‌ها از سرزمینشان کرد.

این مورخ یهودی ضدصهیونیسم تصریح کرد: پس از سال 1948، اسرائیل برای جذب نیروی انسانی بسیار تلاش می کرد، بنابراین اولویت آن آوردن یهودیان از کشورهای عربی به اسرائیل بود.

شایان ذکر است که  آوی شلایم مورخ و  استاد دانشگاه است که برای بازخوانی منشأ اسرائیل و مقابله با روایاتی که اسرائیل ترویج می‌کند، تلاش می‌کند.  وی اعلام کرد که اعتقاداتش تغییر کرده و به این باور رسیده است که اسرائیل پس از سال 1967 به یک نهاد استعمارگر وحشی تبدیل شده و مأموریت ارتشش  نیز حمایت از اشغالگری آن  است.

وی به تغییر دیدگاه یهودیان جهان نسبت به اسرائیل به ویژه در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد، جایی که یهودیان انتقادات شدیدی را از اسرائیل و سیاست‌های آن می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 977825

مهمترین اخبار ایران و جهان: