نیوز سیتی!
20 دی 1401 - 12:36

توضیح سازمان ملل درباره سرنوشت پول‌های ارسالی به کابل

هیئت نمایندگی سازمان ملل در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای سازوکار هزینه کرد پول‌های ارسالی به کابل را توضیح داد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، درحالی‌که شایعات زیادی درباره چگونگی مصرف کمک‌های نقدی بشردوستانه به افغانستان وجود دارد، هیئت نمایندگی سازمان ملل افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای سازوکار هزینه کرد این پول‌ها را اعلام کرد.

اطلاعیه منتشر شده به شرح زیر است:

  1. سازمان ملل متحد پول نقد را برای استفاده توسط نهادهای سازمان ملل متحد به افغانستان انتقال می‌دهد. ملل متحد از این وجوه برای انجام امور خویش در افغانستان، خصوصاً برای ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به میلیون‌ها افغان که نیاز به حمایت دارند، استفاده می‌نماید. دلیل عمده که سازمان ملل متحد پول نقد را به افغانستان می‌آورد اختلال در انتقالات بین‌المللی بانکی و مسائل نقدینگی از اوت 2021 می‌باشد.
  2. تمام پول نقدی که به افغانستان وارد می‌شود در حساب‌های مشخص سازمان ملل متحد در یک بانک خصوصی برای استفاده توسط نهادهای این سازمان قرار می‌گیرد.
  3. تمام این پول مستقیماً به نهادهای سازمان ملل متحد و همچنین به تعداد کمی از شرکای بشردوستانه در افغانستان که تأیید و بررسی شده‌اند توزیع می‌شود.
  4. هیچ مقداری از این پول نقد که به افغانستان آورده می‌شود به بانک مرکزی افغانستان سپرده نمی شود و این پول توسط سازمان ملل در اختیار مقامات حاکم طالبان نیز قرار نمی‌گیرد.
  5. سازوکار انتقال پول نقد توسط سازمان ملل متحد در افغانستان به شمول یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا، دفتر زنان سازمان ملل،OCHA ،Habitat UN ،WHO ، FAO، IOM و دیگران که از این طریق مصارف را در راستای پروسه‌های عملیاتی و اولویت‌های خویش مدیریت می‌کنند، در فراهم ساختن کمک‌های حیاتی به بیش از 25 میلیون افغان ، ضروری است. جزئیات بیشتر در این مورد را می‌توان از نهادها و برنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد دریافت نمود.
  6. از این پول نقد که برای استفاده ملل متحد و شرکای تأیید شده آن به افغانستان آورده می‌شود، نظارت و بررسی دقیق مطابق با قوانین و مقررات مالی سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد.
  7. از زمانی‌که این سازوکار انتقال در دسامبر سال 2021 آغاز گردید، سازمان ملل متحد تقریباً 8.1 میلیارد دلار پول نقد را برای انجام امور خویش و شرکای خود به افغانستان آورده است.
  8. سازمان ملل متحد در مورد روش‌ها، زمان‌بندی، تاریخ و مقدار ارسال این پول‌های نقد اظهار نظر نمی‌کند.
  9. نیاز به ارسال پول نقد بیشتر برای سازمان ملل متحد در افغانستان به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا بخش بانکی به اندازه کافی توانایی این را دارد که امکان انتقال بانکی را فراهم سازد و نیازمندی‌های مالی نهادهای سازمان ملل متحد را برای انجام کارشان برآورده سازد. مقدار پول نقدی که به افغانستان وارد می‌شود با برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان متناسب است. اگر مقدار کمک‌هایی که سازمان ملل متحد فراهم می‌سازد کاهش یابد، مقدار پول نقدی که به افغانستان انتقال می‌گردد نیز کاهش خواهد یافت.
  10. روند کنونی آوردن پول نقد برای سازمان ملل متحد عملی ترین وسیله برای حصول اطمینان از این است که کمک کنندگان بتوانند به میلیون ها مرد، زن و کودک افغان که نیاز عاجل به کمک دارند، رسیدگی بتوانند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 967569

مهمترین اخبار ایران و جهان: