نیوز سیتی!
15 آذر 1401 - 12:11

طحان‌نظیف: مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه کادرسازی برای آینده کشور و برعهده گرفتن مسئولیت‌های کشور یکی از وظایف مهم جریان دانشجویی است، گفت: مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام شود.

به  گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، هادی طحان ‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو و به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن  تبریک روز دانشجو به دانشجویان این دانشگاه گفت: دوران دانشجویی از شیرین ترین دوره های زندگی هر انسان است که باید از هر لحظه آن به بهترین وجه، استفاده کرد.

وی افزود: آینده نزدیک، برای ساختن کشور، از آن تک تک شماست و باید برای این آینده نزدیک خود را مهیا کنید.

طحان نظیف تصریح کرد: این کشور برای پیشرفت و رسیدن به قله های موفقیت بیشتر، به اندیشه ها و ایده های نسل جوان بستگی دارد چرا که کشور ما ظرفیت بسیاری  درحوزه نیروی انسانی جوان دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: جوان یعنی امید، نشاط، پویایی و خلاقیت و همگان باید این فرصت را برای استفاده از این ظرفیت ویژه فراهم کنند که بحمدالله با تدبیر مقام معظم رهبری  در سالهای اخیر، مقدمه استفاده از این ظرفیت فراهم شده است.

وی با  اشاره به وظایف جریان دانشجویی خاطرنشان کرد: کادرسازی برای آینده کشور و برعهده گرفتن مسئولیت‌های کشور یکی از وظایف مهم جریان دانشجویی است.

طحان نظیف افزود: یکی دیگر از مسائلی که از جریان دانشجویی انتظار می رود، مطالبه گری نسبت به آرمان های انقلاب است. چرا که دانشجو، دیده بان انقلاب است و نقشه جامع این و مطالبه گری را با مبنای قانون اساسی پیش ببرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت قانون اساسی گفت: قانون اساسی مهم ترین سندی است که آرمان های انقلاب و حقوق ملت را در دل خود جای داده است. ما قانون اساسی را عالی ترین سند الزام آور حقوقی در جامعه می‌دانیم. 

وی افزود: مهمترین شاخص های حکمرانی و بنیادی ترین ضوابط مدیریت کلان جامعه نیز در قانون اساسی ذکر شده است و همین یکی از دلایل لزوم توجه به قانون اساسی است.

طحان نظیف با اشاره به مترقی بودن قانون اساسی کشورمان گفت: مبنای قانون اساسی ما بر اندیشه اسلامی است و در عین حال شباهت هایی به قانون اساسی سایر کشورها داریم و در نهایت باید تلاش کنیم که ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی را مورد مطالبه بیشتر قرار دهیم. 

وی در ادامه با ذکر چند مثال از قانون اساسی در مورد قوه مقننه اظهار کرد: در مورد وظیفه اصلی قوه مقننه دربین کارشناسان، اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی وظیفه اصلی این قوه را  قانونگذارری و‌برخی دیگر، نظارت را وظیفه اصلی آن می دانند و احساس می کنم در زمینه نظاارت، ظرفیت مغفول مانده زیادی داریم، هرچندکه در حوزه قانونگذاری نیز نیازمند اصلاحات بسیاری هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به مسائل‌قوه مجریه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که در قوه مجریه با چالش روبه‌رو هستیم، مسئله بودجه است. سالها پیش رهبری بحث اصلاح ساختارر بودجه را مطرح کردند ولی هنوز به طور لازم، اصلاح و ساماندهی نشده است. 

وی افزود: مورد بعدی ظرفیتی به نام لایحه  است. چرا که در کشورهای مختلف، مصوبه ای که تبدیل به قانون می‌شود، ماهیتت لایحه  دارند و نه طرح. حالا باید دید ما چه میزان از این ظرفیت استفاده کرده ایم؟

طحان نظیف در ادامه اظهار کرد: یکی از ظرفیت های منحصر به فرد قانون اساسی ما این است که حتی یک‌شهروند عادی میتواند به یک مصوبه  اعتراض کرده و آن را خلاف شرع یا قانون اساسی بداند و شورای نگهبان آن را پیگیری کند.  این بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به ظرفیت دادستانی در احیای حقوق عامه گفت: دادستانی اختیارات سلبی و ایجابی بسیاری در این حوزه دارد و در کنار نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط سازمان بازرسی کشور، می تواند تکمیل کننده ظرفیت های دو قوه دیگر را تکمیل کند.در مجموع ما مشکل قانون نداریم، بلکه مشکل اجرای قانون داریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما با استفاده از همین ظرفیت ها می توانیم بسیاری از مشکلات کشور را  برطرف کنیم، همانگونه که مواردی  مثل  تعطیلی کارخانه ها و مشکل اشتغال با همین  ظرفیت ها برطرف شد.

وی افزود: ما هرکجا از این ظرفیت های قانونی بهره گرفتیم، به پیشرفت های بسیار دست بافتیم و هرکجا از این ظرهفیت ها غفلت کرددیم، مشکلات آن، گریبان مردم را گرفته است.

ادامه دارد...

منبع: فارس
شناسه خبر: 899270

مهمترین اخبار ایران و جهان: