نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 08:40

دستگاه‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد برای مهار تورم چه برنامه‌ای دارند؟

سازمان صنعت و معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی دو دستگاه حوزه اقتصادی هستند که باید گام‌های مهمی برای مهار تورم بردارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نرخ تورم استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۴۸ درصد بوده و بالاترین نرخ تورم کشور متعلق به این این استان بود.

طبق آمار مرکز آمار ایران، نرخ تورم اردیبهشت ماه در تمام استان‌های کشور اعلام شد که نرخ تورم کهگیلویه و بویراحمد ۵۱.۶ درصد است و علی‌رغم افزایش نرخ تورم، در زمره هفت استان با نرخ بالای تورم است.

نرخ تورم یکی از عامل‌های مهم در زمینه معضلات بخش تولید استان است که در سال" مهار تورم رشد تولید "می‌طلبد بخش خصوصی و دولتی دست در دست هم در راستای تحقق شعار گام بردارند.

اما برنامه‌های دو دستگاه مهم اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد یعنی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهاد کشاورزی برای مهار تورم چیست؟

کریم روزبهان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در اولین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی احیاء طرح‌های تولیدی و صنعتی راکد و سرمایه‌گذاری را یکی از راه‌های مهار تورم دانست و عنوان کرد: تمهیداتی اندیشیده شود تا واحدهای که زیر ظرفیت تولید کار می‌کنند حمایت شوند و به آنچه مدنظر است برسند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۲۹ واحد تولیدی در سطح استان هستند که ۱۱۲ واحد راکد بوده که واحدهایی که قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند را دسته‌بندی کردیم.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۱۲ واحد راکد ۵۳ واحد شرایط بازگشت به چرخه و احیاء را دارند و اگر احیاء شوند و به چرخه بازگردند علاوه بر اینکه چرخ واحدهای تولیدی می‌چرخد برای ۹۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

این مسئول بیان کرد: برای بازگشت ۵۳ واحد راکد به چرخه تولید نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

روزبهان با بیان اینکه هنوز سهمیه استان برای بازگشت واحدها به چرخه تولید به ما اعلام نشده، گفت: پیش‌بینی می‌شود سهمیه استان برای بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید ۳۰ واحد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهم استان از اعتبارات تبصره ۱۸ ناچیز است که در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.

 در ادامه سید علی معتمدی ابتدا از برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گلایه کرد و گفت: یکسال است که دور میز می‌نشینیم و بحث‌های تکراری انجام می‌دهیم در حالی که با توصیف،توجیه و بیان روش‌ها به جایی نمی‌رسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم برنامه‌ریزی شده گفت: برای اولین بار زنجیره تولید در جهاد کشاورزی استان استارت زده شد و کار ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد: زنجیره تولید گوشت مرغ در شهرهای گچساران، باشت و بهمئی راه‌اندازی شده و در صورتی که به نتیجه برسد بحران تولید مرغ در استان را نخواهیم داشت حتی می‌توانیم صادر کننده هم باشیم.

این مسئول از افزایش زیرساخت‌های سردخانه‌ای استان خبر داد و گفت: از ۳۲ هزار تن ظرفیتی که در دولت سیزدهم برای استان تعریف شده بود ۱۰ هزار تن بدون تسهیلات در حال تکمیل است.

معتمدی از افزایش تولید گندم در استان از ۳۱ هزار تن به ۷۵ هزار تن خبر داد و عنوان کرد: بزرگترین موفقیت استان در حوزه اقتصادی تولید و افزایش گندم است که تنها بارش‌های خوب باران علت افزایش تولید نبوده بلکه استفاده از بهره‌وری، ورود علم به بخش کشاورزی و چند عامل دیگر در افزایش تولید گندم موثر بوده است.

وی با اشاره به طراحی رشد اقتصادی افزود: انتظار می‌رود تیم اقتصادی روش‌‌های جایگزین تسهیلات را مشخص کند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1267370

مهمترین اخبار ایران و جهان: