نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 10:08

۵۰ هکتار از بافت گیاهی پارک ملی تندوره درگز در آتش سوخت

مشهد ـ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۵۰ هکتار از بافت گیاهی زمینهای پارک ملی تندوره شهرستان درگز در سومین تجربه آتش سوزی این منطقه طی سال جاری در آتش سوخت و از بین رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: خاموش کردن این آتش که از بعداز ظهر دیروز آغاز شده بود حدود هفت ساعت به طول انجامید و عملیات پیشگیری از آغاز دوباره آتش و لکه گیری نیز تا بامداد امروز ادامه داشت.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد به احتمال زیاد عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی نقش داشته است، بیان کرد: بیش از ۵۰ نیرو شامل مأموران یگان حفاظت محیط زیست، اعضای هلال احمر، بسیج و دوستداران محیط زیست در خاموش کردن این آتش مشارکت داشتند.

وی گفت: خشکسالی و خشکی مراتع و وزش باد شدید طی روز گذشته ۲ عامل گستردگی شعله‌های آتش و سختی کار اطفای حریق بود.

شعبانی افزود: طی ۲ مورد آتش سوزی دیگر در این پارک ملی که طی هفته گذشته رخ داد به ترتیب هشت هکتار و هزار متر مربع از اراضی این منطقه در آتش از بین رفته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: همچنان احتمال شعله‌ور شدن آتش در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت در خراسان رضوی به علت استمرار وضعیت خشکسالی، گرمای هوا و خشکیدن پوشش گیاهی در سطح طبیعت این استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و مؤثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است زیرا چنین کمک‌هایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند.

شعبانی گفت: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش در چنین شرایطی، خطاهای انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند «ه» ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتارهای خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1267426

مهمترین اخبار ایران و جهان: