نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 11:49

خلف وعده انگلیس در انتقال افغان‌ها از کابل به لندن

با گذشت نزدیک به یک‌ونیم سال از وعده‌ دولت انگلیس برای اسکان مجدد حدود ۲۰ هزار شهروند آسیب‌پذیر افغانستان، دولت آن کشور تأیید کرده است که تاکنون هیچ تبعه افغان را نپذیرفته است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «بوریس جانسون» نخست وزیر سابق انگلیس 18 اوت 2021 میلادی اعلام کرد این کشور برنامه دارد 20 هزار شهروند آسیب‌پذیر افغان، از جمله قضات، فعالان حقوق زن، دانشگاهیان، خبرنگاران، زنان و دختران در معرض خطر و اقلیت‌های قومی و مذهبی را پذیرش کند.

دولت انگلیس آن زمان مدعی شد که طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستان با ورود 5 هزار نفر به انگلیس در سال اول مسیرهای قانونی و ایمن به انگلیس را برای کسانی که نیاز به حمایت دارند، فراهم می‌کند.

اما به گزارش رادیو4 بی‌بی‌سی، دولت انگلیس اکنون تأیید کرده است که از آن زمان تاکنون هیچ شهروند افغانستان از طریق طرح اسکان مجدد به انگلیس منتقل نشده است.

در همین حال، «کارولین لوکاس» نماینده پارلمان انگلیس نیز در اظهاراتی دولت این کشور را به‌دلیل ناکامی و عدم تعهد در اجرای این طرح محکوم کرده است.

از سوی هم، طبق برخی گزارش‌ها، تنها چهار نفر از شهروندان افغانستان تا پایان ماه سپتامبر سال گذشته‌ میلادی در انگلیس اسکان داده شده‌اند.

این افراد توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی شده‌اند، اما از افرادی که با دولت انگلیس در افغانستان کار می‌کردند و یا به آن‌ها وابسته بودند، حتی یک نفر هم از افغانستان تخلیه نشده است.

این درحالی است که با روی کار آمدن مجدد طالبان، انگلیس از طریق برنامه تخلیه اضطراری، نزدیک به 14 هزار نفر را تا پایان ماه آگست 2021 میلادی از فرودگاه کابل به انگلیس منتقل کرد، اما پس از آن روند تخلیه را متوقف کرد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 969870

مهمترین اخبار ایران و جهان: