نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 00:11

۶۹ درصد مزارع آذربایجان غربی زیرکشت پاییزه رفت

ارومیه -معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تا کنون حدود ۶۹ درصد مزارع با سطح ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه محصولات دیم رفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر وحدت روز شنبه در جلسه هماهنگی اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای آذربایجان غربی افزود: قراربود طرح جهش تولید در ۲۸۰ هزار هکتار دیم زار آذربایجان غربی اجرایی شود که تا کنون حدود ۶۹ درصد مزارع با سطح ۲۹۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت پاییزه محصولات دیم رفته است.

وی با اشاره به افزایش ۳.۸ درصدی سطح بیمه محصولات زراعی نسبت به سال زراعی گذشته، اضافه کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، ۱۴۹ هزار و ۱۰۵ هکتار از مزارع استان تحت پوشش بیمه محصولات زراعی قرار گرفته است که از مجموع این سطوح بیش از ۱۲۸ هزار هکتار از مزارع در قالب اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها بیمه شده اند.

وحدت بیان کرد: تعداد ادوات جذب شده و تحویل طرح جهش تولید در دیمزارها از اول سال زراعی تا کنون، ۲۵۵ مورد دستگاه به ارزش ۳۳ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومان است که این روند همچنان ادامه دارد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به کشت یکهزار و ۲۰۰ هکتار کاملینا در مزارع اذربایجان غربی گفت: نیاز است، کشت دانه روغنی کاملینا به دلیل مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن با به کارگیری برنامه های آموزشی و ترویجی در استان توسعه یابد.

خسرو شهبازی بیان کرد: افزایش تولید در واحد سطح، افزایش بهره وری در تولید محصولات دیم و توسعه کشت گیاهان جایگزین به ویژه نباتات علوفه‌ای، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها است.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی با تولید سالانه ۶.۵ میلیون تن محصول است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 989426

مهمترین اخبار ایران و جهان: