نیوز سیتی!
14 دی 1401 - 08:00

دست رد آلمان به سینه لهستان برای دریافت غرامت جنگ جهانی دوم

دولت آلمان با ارسال یادداشتی به لهستان مذاکره و گفتگو بر سر غرامت جنگ جهانی دوم را رد کرده و موضوع را تمام شده عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دولت آلمان در یادداشتی دیپلماتیک به طرف لهستانی اطلاع داده است که قصد ندارد با ورشو درباره غرامت های زمان جنگ جهانی دوم مذاکره کند.

پاسخ آلمان به لهستان در ۳ ژانویه ۲۰۲۳ به وزارت خارجه لهستان تحویل داده شده است. به گفته دولت آلمان، موضوع غرامت برای خسارات جنگی موضوعی بسته و پایان یافته است و دولت آلمان قصد ندارد در این زمینه مذاکراتی را آغاز کند.

وزارت خارجه لهستان با تائید دریافت پاسخ منفی دولت آلمان درباره غرامت های جنگی، افزود: «دولت جمهوری لهستان به تلاش های خود برای دریافت مبالغ ناشی از تجاوز و اشغال آلمان در سال های ۱۹۳۹-۱۹۴۵ ادامه خواهد داد.»

روابط بین لهستان و آلمان به دلیل ادعاهای مکرر ورشو برای دریافت خسارات جنگی از برلین تیره شده است. ورشو خسارات ناشی از اشغال نازی ها در طول جنگ جهانی دوم را ۶.۲ تریلیون زلوتی (۱.۳۶ تریلیون دلار) تخمین می زند. برلین اما در مقابل استدلال می‌کند که دولت لهستان تحت قرارداد ۱۹۵۳ از تمام خواسته‌های غرامت جنگ قبلاً صرف‌نظر کرده است.

روز سه شنبه یک مقام ارشد لهستانی که خواستار دریافت غرامت های زمان جنگ لهستان از آلمان است، گفت که ورشو برای دریافت غرامت جنگی از سازمان ملل درخواست کمک کرده است. در ماه دسامبر گذشته نیز، لهستان درخواست های مشابهی را به شورای اروپا و آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو ارائه کرده بود.

این مقام لهستانی به رسانه‌های این کشور گفت: «ما همچنین بیانیه‌ای را به سازمان ملل ارسال خواهیم کرد و درخواست مداخله این نهاد در این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.» این مقام لهستانی یادآور شد که این درخواست مستلزم ایجاد زمینه ای برای گفت‌وگو با آلمان است، موضوعی که دولت برلین تمایلی به آن ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 953870

مهمترین اخبار ایران و جهان: