نیوز سیتی!
13 فروردین 1402 - 20:02

تشریح عملکرد ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر قم در نوروز ۱۴۰۲

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم عملکرد ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان در نوروز ۱۴۰۲ ا تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم عصر امروز در گفت‌وگویی خبری اظهار کرد: ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان قم در نوروز ۱۴۰۲ از ۲۳ اسفندماه فعالیت خود را آغاز کرد و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان تا به امروز مشغول خدمت رسانی به زائران و مسافران نوروزی بوده‌اند.

دبیر ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر نوروز استان قم تصریح کرد: از ۲۳ اسفندماه تا ۱۲ فروردین ماه، در مجموع ۱۲ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۶۸۷ زائر و مسافر نوروزی در قالب ۳ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۵۱ وسیله نقلیه، وارد شهر مقدس قم شده‌اند.

وی اضافه کرد: ورودی به استان قم نیز در طول این مدت، ۱۴ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۸۹۴ نفر با ۳ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۹۸۲ وسیله نقلیه بوده است که طبق آمار دوربین‌های ترددشمار و با توجه به حذف پلاک‌های بومی و پلاک‌های غیرتکراری، یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۱ وسیله نقلیه یک تا را در شهر قم داشته‌ایم.

مقیمی ادامه داد: ۷۴/۷ درصد از این مقدار کمتر از ۶ ساعت تردد در شهر قم، ۷/۴ درصد بین ۶ تا ۱۲ ساعت، ۲/۹ درصد بین ۱۲ تا ۱۸ ساعت، ۲/۹ درصد ۱۸ تا ۲۴ ساعت و بین یک تا دو روز ۴/۸ درصد زائران مسافران نوروزی در شهر مقدس قم تردد داشته اند.

معاون استاندار قم گفت: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان، ستادهای مختلفی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی فعال شد تا با اطلاع‌رسانی و تمهیدات به موقع و درست و در دسترس بودن امکانات برای زائران شهر کریمه اهل بیت (س) از تزاحم ترافیک جمعیتی شدید در اطراف حرم مطهر و سردرگمی زائران در شهر قم جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه امسال افزایش ۵ درصدی ماندگاری زائران و ورود به شهر مقدس قم را در تعطیلات نوروزی داشته‌ایم، افزود: همچنین سامانه qomzaer.ir آمار قابل توجهی را به مراکز اقامتی، اماکن گردشگری و تاریخی، بوستان‌ها و مقاصد مسافران راهنمایی کرد و الحمدلله امسال شاهد رضایت نسبی مسافران از اطلاع‌رسانی های لازم بودیم.

مقیمی ابراز کرد: مجموعه دستگاه‌های فرهنگی استان قم، به زائران اسکان یافته در اماکن مختلف اقامتی سطح شهر خدمات و برنامه‌های قابل قبولی را ارائه کردند.

وی از برپایی ستادهای اطلاع رسانی در ورودی های شهر و اطراف حرم مطهر بانوی کرامت و مسجد مقدس جمکران خبر داد و گفت: المان‌ها و مولفه‌های شهری که به زیبایی شهر کمک کردند، به خصوص المان های نوری که توسط سازمان سیما و منظر شهرداری قم تدارک دیده شد، اتفاق خوبی را برای نوروز ۱۴۰۲ در قم رقم زد.

دبیر ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر استان قم گفت: تورهای فرهنگی و گردشگری، آماده سازی غرفه‌های بزرگ فرهنگی در میدان آستانه و بوستان‌های اصلی سطح شهر، اجرای نمایش‌ها و تئاترهای خیابانی، برپایی نمایشگاه عبرت و ماه مبارک رمضان در حرم مطهر از جمله برنامه‌های شایسته با همکاری شهرداری قم برای نوروز بوده است.

وی مطرح کرد: همچنین توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم، طرح آرامش بهاری در ۲۷ بقعه متبرکه امامزادگان با برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به سوالات، مشاوره، کودک و نوجوان، چندرسانه‌ای، حجاب و عفاف، نمایشگاه ترویج فرهنگ وقف و عرصه محصولات فرهنگی در اماکن مقدسه برگزار شد.

مقیمی بر اقدامات صورت گرفته در شهر قم با موضوع «حجاب و عفاف اسلامی» اشاره کرد و گفت: فضای قابل قبولی را در حوزه حجاب و عفاف و رعایت حرمت و شأن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز با همکاری دستگاه‌های اجرایی و مردمی مرتبط ایجاد شده بود.

معاون استاندار قم بیان کرد: در همه اماکن اقامتی فراهم شده برای زائران همچون مراکز رسمی اقامتی، مدارس آموزش و پرورش، مساجد و حسینیه‌ها، کمپ‌های شهرداری و بوستان‌ها، استراحتگاه امامزاده شاه جمال، زائرسراهای حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و سالن‌های ورزشی در موارد اظطراری، ۳۵۸ هزار و ۹۷۷ تخت اسکان در اختیار زائران طی این مدت ذکر شده قرار گرفت.

وی اعلام کرد: با توجه به ماهیت عبوری و در مسیر بودن استان قم در ایام سفرهای نوروزی، می‌توان گفت که قم پرترددترین استان کشور در ایام نوروز محسوب می‌شود و با این وجود در مجموعه تصادفات برون شهری ایام نوروز، کمترین میزان تلفات جاده‌ای را شاهد بودیم که از ۲۳ اسفندماه تا پایان روز ۱۲ فروردین ماه، ۱۰ نفر فوتی تصادفات برون شهری را داشته‌ایم.

مقیمی با بیان اینکه گشت‌ها و بازرسی‌ها یکی از مهمترین امور در راستای تکریم و احترام و خدمت‌رسانی بهتر به زائران و مجاوران است، افزود: گشت‌های متعدد و موثر بازرسی و نظارت میدانی توسط حمل و نقل جاده‌ای، ادارات صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، مرکز بهداشت و... شکل گرفت و فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت که ۱۰ هزار و ۱۵۲ بازرسی در جمع انجام شد و یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان جریمه جزای نقدی متخلفان شده است.

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: از زمان آغاز طرح نوروز، اداره کل تعزیرات حکومتی ۲۰ واحد متخلف و مرکز بهداشت ۱۴ وارد متخلف را پلمپ کرده‌اند و برای ۲۵ واحد دیگر پارچه تخلف به روی درب آنها نصب شده است؛ با این اوصاف الحمدلله امسال توانستیم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان، خدمات شایسته و در شأن استان قم برای زائران شهر کریمه اهل بیت(س)، مسافران نوروزی و مجاوران حرم مطهر بانوی کرامت ارائه دهیم.

پایان پیام/ ۷۸۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1123526

مهمترین اخبار ایران و جهان: