نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 00:45

اظهارات ضد آمریکایی وزیر کشور ترکیه بار دیگر خبرساز شد!

در آستانه دور دوم انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری ترکیه، وزیر کشور ترکیه در مصاحبه رسانه‌ای با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب گفت که آمریکا تمایلی به استقرار دموکراسی در ترکیه ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با نزدیک شدن به دور دوم انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری ترکیه، وزیر کشور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن گفت که آمریکا تمایلی به استقرار دموکراسی در ترکیه را ندارد.

شبکه خبری المیادین شامگاه پنج شنبه گزارش داد که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهور کرد و تصریح کرد که اتحادیه اروپا به دنبال اثرگذاری در افکار عمومی ترکیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری است.

وی در بخش دیگری از اظهارات رسانه‌ای خود تاکید کرد: «رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز میدان خواهد بود و شاهد برپایی جشن دموکراسی در ۲۸ می (دور دوم انتخابات ریاست جمهوری) خواهیم بود.»

وزیر کشور اردوغان درباره پرونده جنجالی مهاجران سوری در ترکیه با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸ درصد سوری‌های مقیم ترکیه شناسایی و ثبت شده‌اند، افزود: «آنکارا سیاست کوچاندن اجباری سوری‌های مستقر در ترکیه را ندارد و آنان را در بازگشت دواطلبانه و آزاد به کشور خود مخیر خواهد گذاشت.»

سلیمان سویلو با رد ادعاهای غلوآمیز مخالفان حزب حاکم درباره آمار مهاجران سوری در ترکیه تصریح کرد: «ادعای احزاب معارض دولت مبنی بر اینکه تاکنون ۱۰ میلیون پناهنده سوری در ترکیه حضور دارد نادرست است و این ادعاهای واهی را محرم اینجه، نامزد کنار کشیده از انتخابات ریاست جمهور مطرح کرده است.»

وی در سخنانی با اشاره به اینکه ترکیه اکنون سیاست خارجی متعادلی را در پیش گرفته هشدار داد که در شکست اردوغان در انتخابات، ترکیه زیر بیرق کشورهای غربی قرار خواهد گرفت.

در پایان دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۴۹.۳۵، قلیچدار اوغلو ۴۵ و اوغان ۵.۲۴ درصد آرا را به دست آوردند. براساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، باتوجه به اینکه هیچ‌کدام از نامزدها در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکرده، دور دوم انتخابات این کشور ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221951

مهمترین اخبار ایران و جهان: