نیوز سیتی!
19 آذر 1401 - 12:56

جبلی: خرید "حق پخش" جام‌جهانی، راه شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان را بست/ واکنش به درآمد ۱۰ هزار میلیاردی تلویزیون

رئیس صدا و سیما در جمع خبرنگاران درباره پخش مسابقات جام‌جهانی، شایعه درآمد ۱۰ هزار میلیاردی تلویزیون، پخش مینی سریال "عاشورا" و سریال‌های نوروزی اظهارنظر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد.

او در ابتدا درباره سریال‌های نوروزی گفت: بیش از 23 مجموعه تلویزیونی در حال تولید است؛ یا در مرحله فیلمنامه است که عمده آنان نگارش فیلمنامه‌شان نهایی شده است، در مرحله پیش تولید است و یا در حال تولید است. برای نوروز و ایام ماه رمضان برنامه دقیقی در سیما در حال انجام است که بتوانیم این دو مناسبت را با مجموعه‌های متناسب‌ به مردم هدیه بکنیم.

تعیین تکلیف زمان پخش مینی سریال "عاشورا"

وی درباره زمان پخش سریال‌های «سرزمین کهن»، «مینی سریال عاشورا» و سریال بهروز افخمی نیز گفت: امیدوارم که این سریال‌ها به سرانجام برسد. در مورد مینی سریال الف ویژه عاشورا کارهای نهایی انجام شده و براساس پیگیری‌هایی که من داشتم، تقریباً نهایی شده و دوستان در حال بررسی جدول پخش مناسب هستند. امیدواریم که جدول پخش مناسبی متناسب با مناسبت‌های تاریخی قرار داده شود. بنا بود که این مینی سریال در ایام ماه محرم و صفر در کنداکتور قرار گیرد اما برخی آماده‌سازی‌ها هنوز نهایی نشده بود. آخرین اطلاعی که من دارم این است که این اثر کامل شده و در آینده نزدیک درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس صدا وسیما در پاسخ به سؤال دیگری در باره اینکه چرا به قطر گزارشگر اعزام نشد، گفت: ما بیشترین، موثرترین و بهترین تیم تلویزیونی و رسانه‌ای که تاکنون در تاریخ جام‌های جهانی بی‌سابقه بوده است را به قطر اعزام کردیم. آن چیزی که برای نشان دادن جام‌جهانی نیاز بوده را انجام دادیم؛ چه در قالب نمایش بازی‌های با کیفیت و چه در قالب خرید حق پخش این مسابقات که به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت و چه بسا کمک به سکوهای اینترنتی، آی‌پی‌تی‌وی‌ها و پلتفرم‌ها. این بار در تعامل بسیار خوبی که با آنان داشتیم، حق پخش را در اختیارشان قرار دادیم. همچنین برای اولین بار بازی‌ها با کیفیت 4k به نمایش درآمد. علاوه براین، برنامه‌سازی‌های متنوعی در حاشیه جام‌جهانی در قطر صورت گرفت.

وی اضافه کرد: این نظر قابل احترام است، اما فکر می‌کنم با توجه به تنوعی که در تولید و ارائه برنامه‌های مربوط به جام‌جهانی داشتیم، رضایت قابل قبولی را از مردم داشته‌ایم.

واکنش به درآمد 10 هزار میلیاردی از تبلیغات آگهی در جام‌جهانی

او هم‌چنین در پاسخ به برخی مطالب در فضای مجازی که درآمد صدا و سیما از تبلیغات آگهی‌ها در جام جهانی را 10 هزار میلیارد برآورد کرده بودند، گفت: اطلاعیه روابط عمومی منتشر و این موضوع تکذیب شد. برای فهمیدن رقم این تبلیغات می‌توانید به سایت آگهی‌های بازرگانی اداره کل بازرگانی مراجعه کنید. رقمی که روی سایت می‌بینید، رقم خامی است که اگر یک آگهی‌دهنده بخواهد آگهی بدهد باید بپردازد. ما قراردادهای طولانی مدت و با بازه‌های زمانی بیشتر از یکسال و دو سال داریم. همچنین به دلیل حمایت از صنعت، تخفیف‌های ویژه می‌دهیم. هیچ وقت آن ارقامی که در جداول می‌بینید محقق نمی‌شود؛ رقم خنده‌دار 10 هزار میلیارد که از بودجه یکسال صدا و سیما هم بیشتر است، قاعدتاً باورپذیر نیست. بنابراین درخواست ما از رسانه‌ها که در اطلاعیه روابط عمومی هم آمده این است که در تماس با بخش‌های سازمان مثل اداره کل بازرگانی یا روابط عمومی اطلاعات دقیق‌تری بگیرند.

وی تاکید کرد: معتقدیم که پخش باکیفیت برنامه‌های جام جهانی حق مسلم مردم ماست. شما می‌توانید بررسی کنید و ببینید که در هیچ کشور دنیا، مردم به صورت رایگان با بالاترین کیفیت مسابقات جام‌جهانی را نمی‌توانند مشاهده بکنند. حتی در کشور میزبان جام‌جهانی کسی نمی‌توانست بازی‌ها را به صورت رایگان تماشا کند. اگرچه بار مالی سنگینی برای صدا و سیما داشت اما ترجیح دادیم که این حق پخش را خریداری کرده و به صورت رایگان در اختیار مردم بگذاریم.

جبلی درباره ساختار جدید مستند در تلویزیون نیز بیان داشت: شبکه مستند پایگاه و جایگاه اساسی برای پخش مستند است، اما گونه مستندسازی آن چیزی است که هیچ کدام از شبکه‌ها نمی‌توانند از آن صرف‌نظر کنند. می‌بینید که مستندهای فاخری از شبکه‌های مختلف ما پخش می‌شود. معتقدیم که برای سامان دادن به سینمای مستند و مدیریت پخش آنها در شبکه‌های مختلف صدا و سیما باید ساختار چابک متمرکز داشته باشیم که هم در جهت تشویق و سفارش‌دهی تولید مستند و هم توزیع آن در شبکه‌های مختلف عمل کند. این کار به بهتر دیده شدن مستندها کمک می‌کند.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تلویزیون برای پاسخ به شبهات و شایعات صدا و سیما چه کار کرده است، گفت: به نظرمان کارهایی که در یکی دو ماه گذشته انجام شده، به ویژه ساخت برنامه‌های کوتاه که از شبکه‌های یک، دو و چهار و ... پخش می‌شود، تلاشی برای خنثی کردن تبلیغات دروغی بوده که رسانه‌های معاند در مورد واقعیت‌های ایران منتشر می‌کنند. البته ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین و فاخرترین برنامه‌ها را تولید می‌کنیم اما در حد توان خود تلاش کردیم و امیدواریم در گونه‌های مختلف، برنامه‌های روشنگری بهتری عرضه بکنیم.

وی هم‌چنین درباره اینکه چرا شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی نتوانستند مسابقات فوتبال جام جهانی را پخش کنند، گفت: این اتفاق به این دلیل بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حق پخش را خریداری کرده بود. در حقیقت، به دلیل اینکه صدا و سیما تنها رسانه‌ای بود که حق پخش به زبان فارسی این مسابقات را در اختیار داشت، شرکت بین اسپورت که نماینده فیفا در منطقه خاورمیانه است با آن شبکه‌ها نامه‌نگاری کرده و آنها را تهدید به برخورد حقوقی کرد که می‌خواستند این مسابقات را بدون مجوز پخش کنند. به هر حال ما هم از حق قانونی خود استفاده کردیم.

انتهای پیام/

 

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 903295

مهمترین اخبار ایران و جهان: