نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 02:08

آمریکا درباره حفظ خطوط ارتباطی با وزیرخارجه جدید چین گفتگو کرد

وزیرامورخارجه آمریکا می گوید که در مورد باز نگه داشتن ارتباطات با وزیر امور خارجه جدید چین گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که با وزیر امور خارجه چین، «چین گانگ» در مورد روابط دوجانبه و نیاز به باز نگه داشتن خطوط ارتباطی گفتگو کرده است.

بلینکن در توییتی نوشت: «امروز صبح با وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، چین گانگ، تلفنی گفت‌وگو کردیم، در حالی که او واشنگتن را برای سمت جدید خود ترک می‌کند. ما در مورد روابط ایالات متحده و جمهوری خلق چین و حفظ خطوط ارتباطی باز گفتگو کردیم.»

در ۳۰ دسامبر، رسانه‌های دولتی چین گزارش دادند که پکن، سفیر فعلی چین در آمریکا را به عنوان وزیر خارجه جدید به جای آقای «وانگ یی» ۶۹ ساله که از سال ۲۰۱۳ وزیر خارجه چین بود، منصوب کرده است.

به نوشته رویترز، چین گانگ ۵۴ ساله، از افراد مورد اعتماد شیء جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و سفیر این کشور در آمریکاست. وی همچنین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ معاون وزیر خارجه چین بود.

روابط آمریکا و چین طی چند سال گذشته بسیار پرتنش و با افت و خیز همراه بوده است. هفته گذشته نیز فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا (USINDOPACOM) در وب سایت خود اعلام کرد که یک جنگنده جت J۱۱ چین در فاصله ۶ متری از یک هواپیمای شناسایی بوئینگ RC۱۳۵ آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی پرواز کرده است. براساس بیانیه پنتاگون، پرواز جنگده چینی در نزدیکی هواپیمای شناسایی آمریکا خطر احتمال برخورد هوایی را به همراه داشته است.

بر اساس این بیانیه، خلبان جنگنده چینی یک هواپیمای RC-۱۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده را که در حال انجام عملیات معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بوده است، رهگیری کرده است.

پنتاگون گفت که هواپیمای چینی در جلو و در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متر) خود را به هواپیمای آمریکایی نزدیک کرده و در این شرایط هواپیمایی آمریکایی نیز خود را مجبور به انجام مانورهای فرار برای جلوگیری از برخورد هوایی کرده است. فرماندهی هند و اقیانوسیه پنتاگون تاکید کرد که هواپیماهای آمریکایی «با رعایت قوانین بین‌المللی با رعایت حفط ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها در حریم هوایی بین‌المللی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «ما از همه کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام انتظار داریم که از حریم هوایی بین‌المللی به طور ایمن و مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده کنند.»

نزدیکی جنگنده‌های چین و آمریکا همزمان با تشدید تنش‌ها میان دو طرف صورت گرفته است. روز پنجشنبه نیز وزارت امور خارجه آمریکا مجوز فروش ۱۸۰ میلیون دلار تسلیحات به تایوان را تائید کرد. در میان این بسته تسلیحاتی سیستم مین ضد تانک نیز به چشم می‌خورد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 948995

مهمترین اخبار ایران و جهان: