نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 10:55

«پدر وسط بهشت نشسته است»/از دخترهایتان فرار نکنید!

«پدر وسط بهشت نشسته است»؛ این روایتی است از امام سجاد(ع) که به خودی خود نقش مهم پدرها در زندگی فرزندان را بیان می کند. نقشی که به مراتب در قبال دخترها بسیار حساس تر است و ایفای درست آن می تواند شخصیت زنان و مادران کل یک جامعه و حتی سرنوشت آن جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و این یعنی دغدغه ای به نام «دختر و بابا».

گروه زندگی- نفیسه خانلری- «دختر و بابا»؛ مفهوم این رابطه آنقدر عمیق است که می تواند جامعه ای را تحت تاثیر قرار دهد. نقش پدرها در پرورش و شکل دهی شخصیت دخترها به عنوان مادران نسل آینده، نقش بسیار حساسی است و اگر همه پدرها نسبت به این نقش حیاتی واقف باشند، نه تنها سلامت دختران خود بلکه آینده یک جامعه را نیز تضمین می کنند. مساله ای که «حجت الاسلام محمد برمایی» این روحانی نام آشنا و محبوب و خانواده ها، طی یک دهه گذشته، تمام توان خود را به کار گرفته تا با برنامه هایی در این راستا به روشنگری پدرهای این مرز و بوم پرداخته و شرایط بهتری را پیش روی خانواده های دختردار قرار دهد. امروز در آستانه روز پدر به سراغ او که خود مفتخر به داشتن 3 دختر است، رفته ایم تا بیش از پیش از اهمیت نقش پدر در شخصیت سازی دخترها بگوید و درحقیقت مقام پدری را برایمان معنا کند.

«دختر و بابا»؛ طرحی که برای زندگی بهتر دخترها جان گرفت

از وقتی با تولد اولین دخترش، برای نخستین بار طعم پدرشدن را چشید و عواطف پدر و دختری را با تمام وجود لمس کرد، مسئولیت های بزرگی پیش روی خود می دید. برای او پدری کردن صرفا یک سرپرستی ساده نبود و ابعاد مختلفی را شامل می شد. از عشقی پدرانه گرفته تا نقشی که می توانست شخصیت فردی و اجتماعی دخترش را پایه گذاری کند. اصلا همین تکالیف باعث شد تا حجت الاسلام برمایی که از قبل هم به عنوان یک روحانی با زیست خانوادگی عاشقانه شناخته می شد، تمرکز خاصی روی یک موضوع مهم خانوادگی پیداکند و طرح «دختر و بابا» را باجدیت هرچه تمام تر اجرایی کند.

این روحانی محبوب که خود، پدر 3 دختر است، قبل از آنکه از اهمیت روابط پدر و دختری و روابط خود با دخترهایش برایمان بگوید، به رسالت بزرگی که همواره درقبال دختران این سرزمین پیش روی خود می دیده، اشاره کرده و از اقدامات مهم صورت گرفته، می‌گوید:«وقتی اولین دخترم درسال 92 به دنیا آمد، احساس کردم نیاز به یک کار اختصاصی برای روابط میان دختران و پدران وجود دارد، بنابراین باشگاهی طراحی کرده و خدمات آموزشی و مشاوره ای به نام طرح «دختر و بابا» را آغاز کردیم. طرحی که با محوریت سبک زندگی اسلامی- ایرانی و به منظور بالابردن کیفیت زندگی دختران ایران زمین و عمق بخشیدن به رابطه دختران و پدران با رویکرد آموزش، مهارت های زندگی و فرآیندهای تربیتی در حوزه دین و روان تدوین شد تا بتواند به شکل کاربردی به کمک خانواده ها آمده و جلوی بسیاری از آسیب هایی اجتماعی را بگیرد.»

او ادامه می‌دهد:«از عمر این طرح حدود 10 سال می گذرد و در این سال ها، اقدامات گسترده ای درجهت آموزش به خانواده ها بویژه پدرها و خود دخترها صورت گرفته تا بتوانیم شیوه های تربیتی و رفتاری ارزشمندی را پیش روی آن ها قرار دهیم. همچنین برنامه های مختلفی در سطح مدارس به انجام رسیده که براساس ارزیابی ها صورت گرفته، مجموعا ضریب موفقیت مان بالای 87درصد بوده و امیدوارم تاثیرات بزرگ آن را در نسل آتی شاهد باشیم.»

حس خاص بودن را به دخترانتان القا کنید

حجت الاسلام برمایی از این جهت تمرکز ویژه ای روی روابط پدر و دختری دارد که پدرها را یکی از ارکان اصلی در مباحث تربیتی دختران می داند و معتقد است که بخش مهمی از شکل گیری شخصیت دخترها براساس نوع رفتار پدرها اتفاق می افتد و یک پدر به هیچ عنوان نباید از این نقش حیاتی خود غافل شده و با این غفلت سهوی، شخصیت و نوع نگاه دخترش به زندگی را دستخوش تغییراتی ناخوشایند کند.

 او در رابطه با اهمیت نقش پدر در زندگی و سرنوشت دختران توضیحات کاملی ارائه داده و می گوید:« پدرها به اندازه مادرها در رشد جسمی و روانی و مباحث تربیتی دختران نقش دارند اما نکته خیلی مهم این است که پدرها به عنوان اولین تجربه زیستی دختران با جنس مخالف، می توانند نقشی را ایفا کنند که طبیعتا از عهده مادرها خارج است و عملا حضور واقعی و گرم پدر را می طلبد.» حجت الاسلام برمایی اضافه می‌کند:« پدرها با تاییدیه های آگاهانه یا ناخودآگاه، اثرگذاری مستقیمی در رشد خصوصیات فردی، هویتی، جنسیتی و شخصیت کلی دخترانشان دارند. مثلا اینکه یک دختر با تایید پدر خود بفهمد چقدر خواستنی است و چقدر می تواند زیبا باشد، بسیار بسیار حائزاهمیت است؛ القای حس خاص بودن به دختر از جانب پدر، اعتماد به نفس دختر را به شکل قابل توجهی بالا می برد و آن ها را برای مواجهه درست با جامعه مردان آماده می کند.»

عشق بی قید و شرط؛ مساله این است

شاید برخی پدرها با دیدن انواع و اقسام رفتارها و ویژگی ها از سوی دخترانشان، از موضع پدری خود عقب نشینی کرده و آنطور که باید به دخترانشان محبت نکنند. اتفاقی که در بسیاری از خانواده ها شاهد آن هستیم و وقتی خطایی کوچک و بزرگ از فرزند خانواده سر می زند، پدر به راحتی میدان را خالی کرده و همه مسئولیت ها را به مادر خانواده می سپارد اما برای یک فرزند هرچند خطاکار، پدر، پدر است و فرزند نیازمند او؛ بنابراین فاصله گرفتن از فرزندان و البته دخترها تحت هیچ شرایطی صحیح نیست و نباید اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام برمایی از این مساله به عنوان دغدغه ای مهم یاد کرده و می گوید:«دختر خوب یا بد بودن نباید در رابطه صمیمی پدر با دخترش تاثیر گذارد و پدر، متاثر از نوع اخلاق و رفتار دخترش نتواند رابطه نزدیکی با او برقرار کند. به واقع رابطه پدر و دختر، یک رابطه ویژه است و پدر اولین کسی است که متعهد می شود تا تحت هر شرایطی با عشق و علاقه از دخترانش مثل یک شاهدخت، بانو و نعمت خاص الهی محافظت کند، بنابراین خوب یا بد بودن دختر نباید تغییری در رفتار محبت آمیز پدر ایجاد کرده و دختر را در مسیری که نباید، قرار دهد. باید بدانیم که هرنوع نگاه منفی پدر به دختر می تواند در شکل گیری اشتباه شخصیت دخترها اثرگذار بوده و یک جامعه را تحت تاثیر قراردهد.»

دخترها در دوران بلوغ هم عشق پدری می‌خواهند

این کارشناس و مشاور خانواده همچنین از دوران بلوغ دختران به عنوان یکی از مهمترین دوران تربیتی و رشد عواطف آن ها یاد کرده و صمیمیت پدران با دخترانشان در این دوران را سرنوشت ساز می داند. از نگاه حجت الاسلام برمایی دوران بلوغ هیچ گاه نباید به بهانه ای گران برای کمرنگ شدن روابط پدر و دختری تبدیل شده و زیبایی های دوران کودکی و عشق پدرانه را از دخترها بگیرد. او می‌گوید:« پدرها نقش بسیار مهمی در دوران بلوغ دخترها ایفا می‌کنند. این دوران در تربیت فردی، روانی، جسمی و جنسی آن ها بسیار مهم است اما متاسفانه در این دوران می بینیم که پدرانمان به علت مسائلی چون حیای فردی، غیبشان می‌زند و عملا صمیمیت رابطه دختران و پدران کم می شود اما ما نباید اجازه چنین کاری را بدهیم. اتفاقا دخترها در دوران بلوغ به رابطه ویژه ای با پدران احتیاج دارند و این رابطه می‌تواند مطابق قوانین شرعی و عرفی ما برقرار شود.» او ادامه می دهد:«شاید پدری نتواند دخترش را دقیقا مثل دوران کودکی در آغوش بگیرد اما با این حال می تواند با جایگزین کردن روش هایی دیگر، مانع از کاهش کیفیت روابط خود با دخترش شود. مثلا می تواند بیشتر روی برنامه های تفریحی و فراغت دخترش تکیه کرده و با خاطره سازی برای او، نیازهای عاطفی اش را پاسخ دهد، زیرا حفظ این رابطه صمیمی در دوران بلوغ بسیار مهم است و قطعا می تواند در کاهش مشکلات رفتاری دختران نوجوان بسیار اثرگذار باشد. تحقیقات نشان می دهد که هرچه این ارتباط دختر و پدری عمیق تر باشد، دخترها در مواجهه با مسائل اجتماعی، عاطفی، روابط و انتخاب های مهم زندگی با اشتباهات کمتری مواجه می شوند.»

این کارشناس خانواده در ادامه همین بحث به موضوع مهم دیگری هم اشاره می کند؛ یعنی نوع رابطه پدر با همسر در دوران بلوغ دختران. موضوعی که می تواند الگوهای سازنده ای را پیش روی دخترهای نوجوان خانواده قرار دهد. او توضیح می دهد:« در دوران بلوغ، زنانگی هم برای دخترها درحال وقوع است، بنابراین باید حواسمان به کیفیت رابطه بین پدر و مادر باشد، زیرا دختران ما در این دوران، نظاره گر رابطه ای مهم هستند که درآینده با آن مواجه خواهند شد و چه خوب است که این رابطه را به بهترین شکل ممکن ببینند. والدین باید در نوع رفتار با همسرانشان به دخترها نشان دهند که یکدیگر را دوست دارند و به هم احترام می گذارند. به واقع این اقدام می تواند از همین دوران نوجوانی، کیفیت رابطه عاطفی دختران در زندگی آینده شان را افزایش داده و ضمن آماده سازی آن ها برای نقش همسری، رابطه ایده آل زندگی مشترک را پیش روی آن ها قرار دهد.»

«پدرها وسط بهشت نشسته اند»

حجت الاسلام برمایی در بخش دیگری از صحبت هایش، علاوه بر نقش پدرها در تربیت دختران خانواده، به ارزش جایگاه پدری و اثرگذاری این جایگاه در تکامل شخصیت خود پدرها اشاره کرده و فرزندداری به ویژه دخترداری را فرصتی ارزشمند برای پدرها می داند. او توضیح می دهد:«واقعا پدر شدن در شخصیت او تاثیربسزایی دارد، زیرا خداوند مسئولیت جدیدی به مرد واگذار می کند که اتفاقا بسیار هم جذاب است و روح انسان را جلا می دهد. اصلا مردها در جوار پدرشدن، قد می‌کشند و رشد می‌کنند؛ روایتی وجود دارد مبنی براینکه (اگر دختری داشته باشید و او را خوب تربیت کنید، دانش بیاموزید و از نعمت های خدا بهره مند سازید، این فرزند پوششی می شود برای پدر در برابر آتش دوزخ)؛ حالا آتش دوزخ می تواند نمادی باشد از اینکه پدر با دخترداری و تلاش برای خوب بودن، عملا از بدی ها و زشتی ها مصون داشته می شود.»

 او ادامه می دهد:« رنج مقدسی که پدران در برابر مسئولیت فرزندان متحمل می شوند، خودش وسیله ای برای رشد شخصیت مردان است. وقتی پدر می شوی، مردشدن از عیار فاخرتری برخوردار می شود، زیرا پدر دروهله اول باید خودش دنیا را بشناسد و این دنیا را به فرزندش هم بشناساند؛ یک مرد در مجاورت مقام پدری و مسئولیت پدر بودن، مردی نمونه تر و حتی انسانی کامل تر می شود و به جایگاه ارزشمندی دست می یابد. حتی در روایاتی از امام سجاد(ع) داریم که می فرمایند: (پدر وسط بهشت نشسته است) یعنی همان بهشتی که زیرپای مادران است. در حقیقت این روایت، جایگاه و مقام یک پدر را به خوبی نشان می دهد و پدرها نیز باید نسبت به این جایگاه متعهد باشند.»

پدرشدن موهبت است؛ دختر و پسر فرقی ندارد

امروزه شاید برای خیلی ها داشتن پسر یک مزیت باشد اما حقیقتا برای بسیاری از پدرها، دختر و پسر تفاوتی ندارد و هرکدام نعمت و برکتی از جانب خداوند هستند. حجت الاسلام برمایی که خود نیز 3 دختر دارد، از آن دسته پدرانی است که به این اتفاق می بالد و تمام هم و غم خود را گذاشته تا بتواند پدری همه چیز تمام برای دخترانش باشد. او می گوید:« هیچ وقت دختر و پسر برایم فرقی نداشته و ندارد؛ پدرشدن موهبتی از جانب خداست و پدر جدا از یک مقام، یک منصب مهم و ارزشمند است. اینکه یک زوج دلشان بخواهد جنسیت فرزندشان را بدانند، گرچه کنجکاوی جذابی است و بنده و همسرم هم آن را تجربه کرده ایم اما با این حال، هیچ وقت برای جنسیت تعیین تکلیف نکردیم و امروز به خاطر داشتن 3 دختر، شاکر خداوند هستیم زیرا این، یک اتفاق بسیار ارزشمند است.»

او ادامه می دهد:«دختران به عنوان رحمت و حسنان الهی تلقی می شوند. البته این را هم باید اشاره کنم که وقتی می‌گویند بهترین فرزندان شما دختران هستند، منظور این نیست که پسران از اهمیت کمتری برخوردارند، بلکه منظور این است که ساختار تاثیرگذاری و نقش دختران در خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بصورت خاص و منحصر به فردی در روایات دیده شده. چه بساکه ما نیز با راه اندازی باشگاه دختر و بابا می خواستیم کاری کنیم تا دختران نه به تنهایی بلکه در کنار خانواده، احساس ارزشمندی بیشتری داشته باشند که بنده برای این کار از تجربیات خود در نقش همسر و پدر 3 فرزند نهایت استفاده را کردم و خداراشکر توانستیم به دستاوردهای ارزشمندی دست یابیم.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1018151

مهمترین اخبار ایران و جهان: