نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 11:12

واکنش عربستان به عملیات ضد صهیونیستی قدس اشغالی

عربستان سعودی مانند دیگر کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی عملیات ضد صهیونیستی قدس را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه عربستان  روز شنبه با صدور بیانیه‌ای  به عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها در قدس اشغالی واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد: « ریاض هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم و بر لزوم توقف حملات، احیای روند صلح و پایان دادن به اشغالگری تأکید می‌کند».

 این وزارت خانه همچنین درخصوص کشیده شدن درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به سمت وضعیت خطرناک‌تر هشدار داد.

قبل از عربستان ترکیه و امارات نیز عملیات استشهادی  فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها در قدس را محکوم کرده بودند.

 

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای بدون اشاره به  جنایت صهیونیست‌ها در جنین اعلام کرد «امارات متحده عربی این اقدامات جنایتکارانه را به شدت محکوم می‌کند و تمام اشکال خشونت و تروریسم را که با هدف تضعیف امنیت و ثبات و مغایر با ارزش‌ها و اصول انسانی است، رد می‌کند!»

مصر  نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطرات شدید تنش میان فلسطین و رژیم اسرائیل هشدار داد و خواستار خویشتنداری و توقف اقدامات تحریک‌برانگیز به منظور جلوگیری از کشیده شدن به سمت خشونت شد.

جهاد اسلامی: مواضع ترکیه و امارات، خیانت‌ به ملت فلسطین است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به بیانیه‌های وزارات خارجه ترکیه و امارات در خصوص عملیات انتقام‌جویانه قدس اشغالی که آن را محکوم کرده بودند، گفت: مواضعی که ترکیه و به ویژه امارات درباره عملیات قدس داشتند، خیانت به مردم فلسطین است که روزانه با اقدامات تروریستی اسرائیل کشته می‌شوند.

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در سخنانی بیانیه وزارت خارجه کشورهای امارات و ترکیه درخصوص  عملیات جمعه در قدس اشغالی را  محکوم کرد و گفت:« این مایه تاسف است که وزارت‌های خارجه امارات و ترکیه عملیات قهرمانانه قدس را «تروریستی» می دانند، چراکه این همان توصیفی است که رژیم اشغالگر استعمارگر و آمریکا از آن استفاده می‌کنند».

ساعات ابتدای پنجشنبه هفته گذشته (ششم بهمن) بود که نظامیان رژیم ارتش اسرائیل همانند روال قبلی بر اساس این ادعا که تهدید امنیتی متوجه این رژیم است، راهی اردوگاه جنین شدند و به یکی از خانه‌‌هایی این اردوگاه یورش بردند و از موشک دوش پرتاب برای مقابله با ساکنان این خانه استفاده کردند و علی رغم درگیری شدید برای ساعاتی، 10 نفر از فلسطینیان عمدتا جوان از جمله یک پیرزن 60 ساله و سه برادر از یک خانواده به شهادت رسیدند.

به دنبال این جنایت، از همان ساعات اولیه موجی از اعتراضات و اعتصاب در جنین و شهرهای دیگری مانند نابلس و رام الله شکل گرفت و واکنش همه گروه‌های فلسطینی در  غزه و کرانه باختری را در پی داشت و تشکیلات خودگردان فلسطین نیز مجبور شد این حمله را محکوم و سه روز عزای عمومی اعلام کند و مدعی شود که هماهنگی امنیتی با تل آویو را متوقف کند.

در واکنش به این عملیات، جمعه شب (هفتم بهمن) جوانی فلسطینی 21 ساله به نام «خیری علقم» با خودروی شخصی خود که کارت شناسایی اسرائیل را داشت، به کنیسه‌‌ای در منطقه «نبی یعقوب (نویه یعکوب) حمله کرد و به سمت صهیونیست‌‌های داخل آن، تیراندازی کرد که در نتیجه آن هفت صهیونیست‌ کشته شدند و حداقل شش نفر دیگر زخمی شدند. خیری علقم در این عملیات به شهادت رسید.

عملیات دوم نیز توسط نوجوانی 13 ساله به نام «محمد علیوات» دیروز شنبه (هشتم بهمن) در شهرک سلوان قدس اشغالی انجام شد که حین عبور از خیابانی با سلاح کلتی که در اختیار داشت به سمت صهیونیست‌‌ها تیراندازی کرد و دو نفر از جمله یک نظامی صهیونیست (افسر) زخمی شد.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1004377

مهمترین اخبار ایران و جهان: