نیوز سیتی!
12 بهمن 1401 - 06:44

تعهدی برای عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا وجود ندارد

یک مقام اروپایی گفته است که هیچ تعهدی مبنی بر تسریع عضویت کیف در اتحادیه اروپا در خلال اجلاس آتی سران داده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است که رهبران این اتحادیه هیچ تعهدی برای تسریع روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا نمی‌دهند.

قرار است اجلاس اوکراین و اتحادیه اروپا در ۳ فوریه برگزار شود و از هم اکنون مقامات اروپایی اعلام کرده اند که تعهدی برای عضویت سریع اوکراین در خلال این اجلاس وجود نخواهند داد.

این مقام اروپایی گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا موافقند که اوکراین مسیری طولانی را طی کرده و به پیشرفت‌های جدی در اصلاحات دست یافته است، اما تعهدی برای تسریع عضویت این کشور در اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت.»

به گفته این مقام اروپایی، علاوه بر اوکراین تعدادی دیگر از کشورهای اروپای شرقی نیز خواهان تسریع روند الحاق به اتحادیه اروپا هستند.

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین هفته گذشته گفته بود که دولت کیف انتظار دارد تا کمتر از دو سال پس از آغاز گفتگوها در مورد الحاق به اتحادیه اروپا، عضو اتحادیه اروپا شود. همچنین «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین معتقد است که مذاکرات درباره الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا باید از ابتدای سال جاری آغاز شود.

در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲، سران کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند به اوکراین و مولداوی وضعیت نامزد عضویت اتحادیه اروپا اعطا کنند. هنوز چارچوب زمانی برای آغاز مذاکرات الحاق تعیین نشده است. بروکسل خاطرنشان کرده است که دولت کیف باید کارهای زیادی انجام دهد و باید اصلاحات مهمی را انجام دهد. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که اوکراین تنها پس از پایان درگیری‌ها در خاک خود می‌تواند به جامعه اروپایی بپیوندد.

پیشتر نیز «الیزابت بورن»، نخست وزیر فرانسه در موضع گیری این کشور دربار عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفته بود که ورود سریع اوکراین به اتحادیه اروپا به نفع اتحادیه اروپا و اوکراین نخواهد بود.

این مقام فرانسوی گفت: «مسیر الحاق [به اتحادیه اروپا] طولانی و پر زحمت است. هیچ رویه شتاب‌دهی یا الزامات آسان‌تری وجود نخواهد داشت و شتاب در این مسیر نه به نفع اتحادیه اروپا و نه به نفع اوکراین است.»

پیشتر پارلمان اروپا با ٦٣٧ رأی مثبت، ١٣ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفته بود و پس از آن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از اعضای اتحادیه اروپا خواسته بود تا با عضویت فوری کشورش در اتحادیه اروپا موافقت کنند. زلنسکی تاکید کرد: ما از اتحادیه اروپا خواستار آن هستیم که در مورد الحاق فوری اوکراین قدام کند.»

در فروردین ماه امسال نیز، اتحادیه اروپا وعده داده بود که روند عضویت اوکراین را سریع‌تر پیگیری کند. این وعده اتحادیه اروپا به اوکراین همزمان با حمله به ایستگاه قطار در شرق این کشور صورت گرفت و «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در سفر به کیف، پایتخت اوکراین، مدارکی را به رئیس جمهور اوکراین داد تا تصمیم اتحادیه اروپا در مورد عضویت اوکراین را اعلام کرده باشد.

این مقام اروپایی درباره عضویت اوکراین با تاکید بر طی مسیر فوری و کوتاه‌ترین مسیر گفته است که «چند هفته»، «نه چند سال» زمان لازم است تا اتحادیه اروپا درباره اعطای وضعیت نامزدی اوکراین نظر رسمی و نهایی خود را اعلام کند.

یشنهاد نامزدی اوکراین در اتحادیه اروپا چهار ماه پیش از سوی مقامات ارشد اروپایی اعلام شد. روندی سریع و غیرمعمول، برآمده از شرایط بحرانی جنگ در اوکراین، که تنها یک هفته به رهبران اروپایی فرصت داد تا اسناد و مدارک تسلیم‌شده از سوی دو کشور را بررسی کنند. اسناد و مدارکی که خارج از روند معمول و با سرعت از سوی مقامات اوکراین تسلیم مقامات اتحادیه اروپا شده بود. این روند خارج از عرف شامل حال گرجستان نشده است و این کشور تا حصول اطمینان از به کار بستن پیشنهادات کمیسیون اروپا و ایجاد اصلاحات لازم، باید در صف انتظار بماند.

در همین حال «ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی به اوکراین توصیه کرد که درباره وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا «هیچ‌گونه توهمی» نداشته باشند، چراکه روند الحاق بسیار طولانی خواهد بود. وی گفته است: «مقدونیه شمالی ۱۷ سال است که نامزد شده و اگر درست حساب کرده باشم آلبانی برای ۸ است که همین وضعیت را دارد. این کار خوبی است که به اوکراین وضعیت نامزدی اعطا شود، اما امیدوارم مردم اوکراین توهم بالایی نداشته باشند.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1011833

مهمترین اخبار ایران و جهان: