نیوز سیتی!
27 دی 1401 - 15:18

افشای سفر مخفیانه رئیس سیا به کی‌یف؛ بِرنز زلنسکی را ترسانده بود!

یک رسانه آمریکایی در گزارشی افشاگرانه نوشت که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سی‌آی‌اِی) پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به طور مخفیانه به کی‌یف سفر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲ و پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مخفیانه به کی‌یف رفته و به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته که مسکو قصد ترور او را دارد!

به نوشته بیزینس اینسایدر، جزئیات این دیدار مخفیانه بین برنز و زلنسکی در کتابی نوشته کریس ویپل درباره دوران ریاست جمهوری جو بایدن، منتشر شده و به زودی روانه بازار می‌شود. این سفر مخفیانه درست در برهه‌ای انجام شده که رئیس جمهور اوکراین علنا ادعاهای آمریکا درباره قصد روسیه برای حمله به کی‌یف را رد کرده و گفته که این هشدارها صرفا به ایجاد «رعب و وحشت» منجر می‌شود.

ویپل در کتابش به نام «نبرد زندگی او: در کاخ سفیدِ بایدن چه گذشت» نوشته که «برنز رفته بود تا ارزیابی واقع‌بینانه‌ای را در اختیار زلنسکی قرار دهد.» بایدن به برنز دستور داده بود تا جزئیات دقیق نقشه روسیه را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

در بخشی از این کتاب آمده است: گرچه زلنسکی برای باور کردن ارزیابی CIA از حمله احتمالی روسیه، تمایل چندانی نداشت اما بلافاصله «هوشیار شد و عقلش سر جایش آمد» و با این ادعا که شخصا هدف توطئه مسکو قرار دارد، از موضع اولیه‌اش «عقب‌نشینی» کرده است. البته بعدها ادعای ترور زلنسکی اشتباه از آب درآمد و تلاش ادعایی مسکو برای ترور وی، هرگز تایید نشد.

البته نیروهای روسیه فرصت‌های زیادی برای هدف قرار دادن زلنسکی داشتند به ویژه اینکه او به دفعات از مخفیگاه خود خارج می‌شد و از مناطقی همچون بوچا و شهر باهموت واقع در خط مقدم جبهه بازدید می‌کرد.

ویپل مدعی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اندازه‌ای از جزئیات نقشه ادعایی روسیه مطمئن بوده که به نیروهای امنیتی اوکراین کمک کرده تا دو سوءقصد مسکو را برای ترور زلنسکی خنثی کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ماه آوریل گزارش‌ها درباره نیت مسکو برای ترور زلنسکی را رد و تاکید کرد که «تغییر رژیم» جزو اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین نبوده است.

برنز که حد فاصل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به عنوان سفیر آمریکا در روسیه فعالیت می‌کرد، همچنین جزئیات و اطلاعاتی درباره نقشه‌های روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، در اختیار رئیس جمهور این کشور قرار داده است.

هرچند دولت بایدن تلاش کرده تا اعتبار و افتخار هشدارها درباره جنگ را مال خود کند، اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ارزیابی‌های خود از اوکراین آنقدرها هم دقیق نبوده است. به عنوان مثال، آنها به کاخ سفید گفته بودند که روسیه ظرف چند روز نیروهای اوکراین را سرکوب کرده و شکست خواهد داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 982677

مهمترین اخبار ایران و جهان: