نیوز سیتی!
04 بهمن 1401 - 16:57

هلند: نیروهای ما امسال هم در عراق می‌مانند

به‌رغم مصوبه پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج تمام نیروهای بیگانه از خاک این کشور، وزیر خارجه هلند می‌گوید که نیروهای این کشور امسال هم در عراق خواهند ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فوبکی هوکسترا» وزیر خارجه هلند می‌گوید که نیروهای کشورش تا پایان سال جاری میلادی در عراق خواهند ماند.

او در گفت‌وگو با شبکه «کوردستان۲۴» در این باره اظهار داشت که نیروهای هلند امسال در عراق خواهند ماند و به آموزش نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق ادامه خواهند داد.

شبکه کوردستان۲۴ در این گزارش که آن را امروز (سه‌شنبه)، منتشر کرده است می‌گوید وزیر خارجه هلند این سخنان را حین صحبت درباره محتوای دیدار نخست‌وزیر منطقه کردستان و همتای هلندی او در مجمع اقتصادی داووس بیان کرده است.

هوکسترا در ادامه اضافه کرد: «دو طرف درباره مسائل مهمی در زمینه امنیت، اقتصاد و آوارگان بحث و رایزنی کردند.»

مسرور بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق و «مارک روته» همتای هلندی او، هفته گذشته، در حاشیه مجمع اقتصادی داووس با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

 پارلمان عراق دو روز پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق در فرودگاه بغداد لایحه اخراج نیروهای بیگانه از این کشور را تصویب و دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور تمام نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهد؛ اما اجرای این مصوبه در دولت پیشین عراق به طور کامل عملی نشد.

پس از مذاکره و رایزنی مقامات عراقی و آمریکایی در چارچوب گفت‌و‌گوهای راهبردی میان دو کشور، دولت پیشین عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» اعلام کرد که تمام نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق خارج خواهند شد و مأموریت نظامی آمریکا در عراق به مشاوره‌دهی و آموزش نیروها تغییر پیدا خواهد کرد.

با این حال، برخی گروه‌ها و احزاب عراقی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی و زیرنظر گرفتن تحرکات نظامیان این کشور در خاک عراق تأکید دارند نیروهای آمریکایی هنوز خاک عراق را ترک نکرده‌اند و فعالیت‌های آن‌ها در این کشور ادامه دارد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 995433

مهمترین اخبار ایران و جهان: