نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 14:41

تلاش افغانستان برای جلب حمایت همسایگان برای اجرای پروژه «افغان-ترانس»

افغانستان در تلاش است تا با کشورهای همسایه برای ایجاد هماهنگی بیشتر در اجرای پروژه «افغان-ترانس» همکاری خود را توسعه دهد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالسمیع درانی» سخنگوی اداره راه آهن افغانستان اظهار داشت رئیس این اداره با مقام‌های ازبکستان و پاکستان توافق کرده‌ است تا مطالعات فنی پروژه راه آهن افغان-ترانس با هزینه تاشکند و اسلام‌آباد آغاز شود.

وی افزود: افغانستان در تلاش است تا با کشورهای همسایه برای بوجود آوردن هماهنگی بیشتر در این پروژه، همکاری‌های چندجانبه را توسعه دهد.
راه آهن افغانستان گفت نزدیک به 465 هزار متریک تُن کالا تنها در دی ماه از طریق راه آهن صادر یا وارد شده است.

درانی تاکید کرد اداره راه آهن تلاش دارد تا با گسترش همکاری با کشورهای همسایه بتواند افغانستان را به چهارراه اقتصادی آسیا تبدیل کند.

«عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت دولت موقت طالبان نیز گفت در حال حاضر از طریق گذرگاه‌های مرزی «حیرتان»، «آقینه» و «تورغندی» محصولات خود را به کشورهای منطقه و اروپا می‌فرستند.

وی افزود برخی بازرگانان سهولت‌های صادرات و واردات از طریق راه آهن با کشورهای همسایه افغانستان را می‌ستایند اما از اداره راه آهن این کشور می‌خواهند تا سهولت‌های بیشتری را برای انتقال کالا ایجاد کند.

به تازگی وزیران خارجه کشورهای ازبکستان و پاکستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اقتصادی اکو بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های موجود همکاری در حوزه راه آهن افغان - ترانس تاکید کردند.

بر اساس گفته‌های اداره راه‌ آهن افغانستان، پروژه افغان - ترانس که از مزار شریف تا تورخم پاکستان 764 کیلومتر را در بر می‌گیرد با بودجه تقریبی شش میلیارد دلار در پنج سال تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1002633

مهمترین اخبار ایران و جهان: