نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 16:11

«حجاب و عفاف» ره‌آوردی عقلانی و فطری است

میامی- امام جمعه موقت کالپوش با بیان اینکه حجاب و عفاف را ره‌آوردی عقلانی و فطری دانست و گفت: حجاب قبل از اینکه حکمی از احکام شرع باشد یک ره‌آورد عقلی است که شرع مقدس آن را تأیید کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد قلیان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته کالپوش به میزبانی مسجد جامع حسین آباد با بیان اینکه مؤمن گاهی به‌مرحله‌ای می‌رسد که در راه اسلام و برای خشنودی خدا جان فدا می‌کند، که بسیار پسندیده بوده و منزلت آن در قرآن ذکر شده است، تاکید کرد: مؤمن اما گاهی به‌مرتبه‌ای از فهم می‌رسد که در راه اسلام و برای پسند خداوند، فدایی تقدیم می‌کند.

وی با بیان اینکه عظمت حضرت ام‌البنین (س) نیز در همین فدایی دادن است، افزود: اینجا همان جا و مقامی است که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر پای مادر شهید که در راه اسلام فدایی داده بوسه می‌زند لذا تمایز مادران و همسران شهدا با خود شهدا، در حیات و ممات شهیدانه است. اگر شهدا، مماتی شهدایی داشته‌اند مادران و همسران شهدا زیستی شهیدانه دارند.

امام جمعه موقت کالپوش با بیان اینکه شهادت مفهومی است که حیات دارد و به افراد بستگی دارد که تا چه اندازه بتوانند از این عظیم‌ترین و شیرین‌ترین موهبت الهی بهره بگیرند، ابراز کرد: در جامعه‌ای که سخن از شهادت و شهادت‌طلبی باشد، شهید کمتر است زیرا با فرهنگ شهادت، روحیه سلحشوری و شجاعت بالاتر می‌رود و قدرت و آسیب‌ناپذیری جامعه بیشتر می‌شود.

قلیان در ادامه حجاب و عفاف را ره‌آوردی عقلانی و فطری دانست و گفت: حجاب قبل از اینکه حکمی از احکام شرع باشد یک ره‌اورد عقلی است که شرع مقدس آن را تأیید کرده است همچنین آیات قرآن کریم نیز به‌عنوان اصلی‌ترین منبع احکام شرعی علاوه بر اصل پوشش در جزئیات این حکم عقلی نیز مطابق آن هستند چرا که در سوره مبارکه نور پس از فرض گرفتن اصل پوشش برای تمام بشریت، ابتدا در آیه ۳۰ حدود پوشش مردان را مشخص و سپس در آیه ۳۱ حدود بیشتر پوشش بانوان را بیان فرموده است.

وی با بیان اینکه پوشیدگی میلی فطری است و انسان به‌گونه‌ای آفریده شده که از برهنگی خوشش نمی‌آید و فطرت و گرایش درونی‌اش، پوشش‌خواه است، افزود: پوشش، برای انسان یک «حسن ذاتی» و عریانی یک «قبح ذاتی» است. هم‌چنان که آدمی ذاتاً از علم، صداقت، وفاداری و… خوشش می‌آید و بدان احترام می‌گذارد و از جهل، دروغ و خیانت بدش می‌آید و آنها را قبیح می‌داند.

امام جمعه موقت کالپوش همچنین گفت: دلیل «حسن ذاتی» پوشش که امروزه تحت عنوان حجاب از آن یاد می‌کنیم این است که بشر از همان آغاز خلقت تا کنون، رعایت پوشش بدن را نه تنها یک امر خوب و قابل تمجید و تکریم، بلکه یک امر واجب و ضروری قلمداد کرده است.

قلیان در خاتمه گفت: امروز هم شما می‌بینید با دروغ و جنگ تبلیغاتی روحیه‌ها را تضعیف می‌کنند، جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند، با فشار و تهدید افراد را وادار به سکوت می‌کنند، خاندان منحوس پهلوی را تطهیر می‌کنند، آمریکا و غرب را ناجی کشور معرفی می‌کنند، احکام الهی را تضعیف و تمسخر می‌کنند تا به اهداف خودشان برسند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 958633

مهمترین اخبار ایران و جهان: