نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 11:52

برزیل؛ شورش‌هایی که در آستانه تحلیف داسیلوا شکل گرفت

سخنرانی‌های کودتا با حمایت بولسونارو، افزایش تنش هواداران او با پلیس و اعتصاب برخی از اصناف، اهم رخدادهای قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در پایتخت برزیل است.

به گزارش گروه بین­‌الملل خبرگزاری فارس، ساعاتی پس از تأیید پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، حامیان رئیس جمهور فعلی، ژائیر بولسونارو دست به شورش و درگیری با پلیس زدند. گروهی از معترضان هوادار بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، روز دوشنبه در برازیلیا، پایتخت این کشور، دست به شورش زده و چندین خودرو از جمله اتوبوس­‌های شهری را به آتش کشیدند. با بمب‌های دست ساز، چوب و سنگ به نیروهای پلیس حمله و سعی کردند به مقر پلیس فدرال حمله کنند. ماموران پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله­‌های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کردند.

وقایع اخیر گواه روشنی بر شکافی است که در کشور برزیل پس از انتخابات بزرگ ملی ایجاد شد. از این نظر، اتحاد کشور برای رئیس جمهور منتخب چالشی بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، لولا، 77 ساله، نشان داده است که می­‌داند چگونه جهان را شگفت زده کند. 4 سال پیش، زمانی که او وارد زندان شد، هیچکس گمان نمی­‌کرد که او دوباره رئیس جمهور برزیل شود.

برزیل؛ صحنه مصاف دو واقعیت

امروز برزیل دو واقعیت را پشت سر می­‌گذارد که در ظاهر به نظر می­‌رسد در کوتاه مدت نقطه تلاقی ندارند. یکی از آنها، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور منتخب است که در سپهر سیاسی برزیل دوباره پیروز انتخابات شده است. او دوشنبه هفته گذشته تاییدیه دادگستری انتخاباتی را دریافت کرد که وی را برای تصدی این سمت مناسب اعلام کرد.

واقعیت میدانی دیگر توسط رئیس جمهور مستقر، ژایر بولسونارو رهبری می­‌شود. یکشنبه گذشته رئیس جمهور با همراهی یک کشیش به طرفداران خود نزدیک شد. رئیس جمهور صحبت نکرد، اما در عمل  به سخنرانی نماینده مذهبی که آشکارا پیام کودتا را منتقل کرد، مشروعیت ­بخشید و از آن حمایت کرد. بولسونارو از زمانی که در انتخابات مقابل لولا داسیلوا شکست خورد، علناً به شکست اعتراف نکرد و از دادگاه عالی انتخابات در نوامبر گذشته درخواست کرد تا 61 درصد از ارای الکترونیک را به دلیل بی‌نظمی‌های ادعایی باطل کند.

جو امنیتی حاکم در سطح شهر

به گزارش رسانه‌های برزیلی، در خیابان‌های مرکز شهر، محکومیت نگرش‌های بولسونارو به‌طور گسترده در اکثریت است. با این حال، واقعیتی که در این میان بیشترین نگرانی را به‌دنبال دارد، انتقال قدرت در اول ژانویه است، زیرا در برازیلیا پیروان بولسونارو با پیروان رئیس جمهور جدید، لولا داسیلوا به صورت مستقیم رو در رو خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های محلی برزیلی، شورش‌ها پس از دستگیری خوزه آکاسیو سره ژاوانته، رهبر بومی و حامی بولسونارو که متهم به سازماندهی تظاهرات علیه نتایج انتخابات و زمینه‌سازی برای کودتا علیه لولا دا سیلوا، رئیس جمهور منتخب است، متفاوت شده است. شورش‌­های اخیر در منطقه مرکز شهر برازیلیا، نزدیک هتلی که رئیس جمهور منتخب در آن اقامت دارد، چند ساعت پس از دریافت اعتبارنامه به عنوان رئیس جمهور آینده کشور از دادگاه عالی انتخابات (TSE) روی داد.

تدابیر سران برزیل برای برقراری امنیت در سطح شهر

انتخابات اکتبر گذشته، انتخاباتی قانونی بود و مراسم تحلیف و ایراد سوگند به عنوان رئیس جمهور برزیل در اول ژانویه برگزار خواهد شد. افسران پلیس پس از شروع اعتراضات، حصار امنیتی در اطراف هتل ایجاد کردند. وزرای جدید دادگستری و دفاع با فرماندار منطقه فدرال دیدار کردند تا آخرین وقایع را تحلیل کرده و تصمیم گرفتند صد در صد پلیس را برای تضمین امنیت مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، در روز یکشنبه بسیج کرده و به کسی اجازه حمله به دموکراسی در این کشور را ندهند. مقامات این کشور محتمل است که تغییراتی را در برنامه­‌ریزی مراسم تحلیف ایجاد کنند از جمله این‌که رژه سنتی ریاست جمهوری در یک وسیله نقلیه روباز برگزار نشود؛ اما به گفته مقامات رسمی فعلاً برنامه‌های مراسم روز یکشنبه به قوت خود باقی است و سران برزیل متعهد شده­‌اند که این مراسم در آرامش انجام شود.

تیم چک­­-خنثی (بمب­‌گذاری) پلیس برزیل در حال بررسی تهدید بمب­‌گذاری جدید در هتلی در شمال پایتخت، در برازیلیا و دیگر مناطق سطح شهر است. این تهدید همراه با تهدیدهای دیگری که در روزهای اخیر رخ داده، نگرانی بسیاری را در مورد امنیتی که باید در مراسم تحلیف ریاست جمهور وجود داشته باشد، ایجاد کرده است. باوجود امنیت نسبی، القای حس ناامنی به گونه‌­ای است که مقامات نیز اذعان دارند که وضعیت عادی نیست.

اعترافات یک تروریست

بر اساس گزارش هیسپان‌تی‌وی، بنا بر اعترافات  مرد تروریست دستگیر شده، قصد او ایجاد هرج و مرج برای جلوگیری از مراسم تحلیف لولا داسیلوا در 1 ژانویه بوده است. این فرد قصد داشت بمبی را در منطقه سوخت­‌گیری فرودگاه برازیلیا منفجر کند. انگیزه و هدف نهایی او جلوگیری از ترویج کمونیسم در برزیل بوده است. بنا بر گفته­‌های او، وی با یک ژنرال ارتش در تماس است و گزارش­‌هایی از تبانی بخش­‌های افراطی نیروهای مسلح با این نوع اقدامات وجود دارد. قوه قضائیه در حال تعقیب دو هم‌دستی است که در اجرای نقشه‌هایش همکاری می‌کردند. اریکا میرلس عضوی از سازمان حقوقدانان برای دموکراسی است که کودتای 2016 را نقطه عطفی برای زیست نهادی کشور می‌داند. رئیس جمهور بولسونارو در مورد اقدام و انگیزه‌های این حمله تروریستی اظهارنظری نکرده است. اما قطعا یک جنگ اعصاب در گام­های بعدی بولسونارو احساس می­‌شود، اطرافیان او از یک سفر قریب الوقوع به ایالات متحده خبر می‌­دهند؛ در حالی­‌که خود او طی بیانیه‌­ای در مطبوعات آن را تکذیب کرد. کمتر از 24 ساعت تا مراسم تحلیف لولا داسیلوا باقی مانده است و باید شاهد بود که چه اتفاقاتی در این ساعات در برازیلیا و دیگر شهرهای این کشور روی می‌دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 945233

مهمترین اخبار ایران و جهان: