نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 18:10

چگونگی فراهم کردن زیرساخت‌ها برای مهار تورم/ بورس کالا مانع جدی برای توسعه کشور و توسعه تولید است

منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی بیان این که کنترل تورم کار ساده‌ای نیست از راه های کاهش تورم و رسیدن به نقطه مطلوب مهار تورم گفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، شعار امسال را حول دو شاخص مهم اقتصادی یعنی مهار تورم و رشد تولید بیان کردند.

ایشان همچنین در بیانات خود در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ضمن اشاره به محورهای تحول کشور و دعوت صاحب نظران به بحث و چاره جویی برای آن، مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور در هفت بند مطرح کردند که فشار بی امان تورم، کاهش قدرت خرید اقتصادی مردم و اقشار ضعیف یکی از محورهای مهم آن بود. حال سوال این است که راهکارهای کنترل تورم چیست و چطور می توان به نقطه مطلوب اقتصادی از نظرم نرخ تورم رسید؟

حسین محمدیان در گفتگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: رقم بودجه سال۱۴۰۲، ناترازی بانک‌ها و کسر بودجه دولت نشان می‌دهد که رسیدن به کنترل تورم، کار ساده‌ای نیست. منتخب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با بیان این که ما باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم تا به مهار تورم برسیم، افزود: دولت باید سیستم و برنامه‌‌هایش را نظم دهد. مخصوصا در بحث واگذاری شرکت‌های دولتی، بهره‌وری، در کاهش هزینه‌های دولت و ناترازی بانک‌ها یکبار برای همیشه تکلیف آن را روشن کند.

افزایش تولید در گرو تامین زیرساخت‌های انرژی توسط دولت

وی با اشاره به این که افزایش تولید هم نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که باز هم یک سر اصلی آن دولت است، ادامه داد: ما در سال گذشته شاهد سیاست انقباضی بانک‌مرکزی بودیم. چون دولت بخش زیادی از منابع بانکی را در وجوه اداره شده خودش به عنوان تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها اعمال کرد. بانک‌ها هم نتوانستند سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین کنند. از این رو تولید با کاهش جدی روبرو شد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: در بحث تامین زیرساخت‌ها برای افزایش تولید، اولین قدم این است که ما در تامین زیرساخت‌های انرزی مشکل نداشته باشیم. محمدیان با بیان این که واحد‌های صنعتی هر ساله در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز روبرو هستند، تشریح کرد: آمار واحدهای بزرگ تولیدی از تعطیلی و نبود زیرساخت‌های انرژی بسیار وحشتناک است که در کاهش تولید تاثیر زیادی دارد.

بورس کالا مانع جدی برای توسعه کشور و تولید

 محمدیان اضافه کرد: بورس کالا امروز به مانع جدی برای توسعه کشور و توسعه تولید تبدیل شده است. چرا باید مواد اولیه در بورس کالا با دلار محاسبه شود؟ مگر درآمد مردم ما دلاری است؟ دولت باید مصرف داخلی را از صادرات جدا کند. دولت اگر بتواند این تفاوت قیمت دلار و ارز‌ نیمایی را کنترل کند به طور حتم در مهار تورم موفق خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ منابع خدادادی غنی است و ما در بسیاری حوزه‌ها در تامین مواد اولیه حرف برای گفتن داریم، اذعان کرد: ما در بحث مدیریت و تولید مشکل داریم. از این رو باید استفاده صحیح از منابع را مدیریت کرده و دولت را ازخام‌فروشی دور کنیم.

رشد تولید و کاهش تورم میسر است 

محمدیان تاکید کرد:هرچند که تحریم ها تاثیر خود را دارد اما اگر ما بتوانیم همزمان با مواردی که ذکر شد روابط بین‌المللی را بهبود ببخشیم، بحث اتصال بانک‌های ایران به بانک‌های جهانی و همین طور همکاری های بین المللی را هم عملیاتی کنیم به طور حتم سرعت ما در کاهش تورم و رشد تولید بیشتر می‌شود.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: فرض می‌‌کنیم که کشورهای خارجی اجازه ورود ایران به بخش بین‌المللی را نمی‌دهند. با همین شرایط موجود، منابع خدادادی و با توجه به مهمترین بحث توسعه که نیروی انسانی کارآمد است، رشد تولید، کاهش تورم و افزایش صادرات، دور از ذهن نخواهد بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1153877

مهمترین اخبار ایران و جهان: