نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 15:26

واکنش کرملین به خبر ذخیره سلاح در محوطه نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

سخنگوی کرملین تاکید کرد که اطلاعات مربوط به ذخیره مهمات و تسلیحات نظامی غربی در محوطه نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین، حاکی از اهمیت دیدار احتمالی رئیس جمهوری روسیه با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، ولی فعلاً چنین نشستی برنامه ریزی نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز، دوشنبه، اعلام کرد که وجود اطلاعاتی درباره ذخیره کردن مهمات و تسلیحات نظامی غربی در محوطه نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین توسط کی‌یف، حاکی از اهمیت دیدار احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) است، اما فعلاً هیچ برنامه ای برای برگزاری چنین نشستی در آینده نزدیک وجود ندارد. 

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌ جمهور پوتین تاکنون چنین دیداری را در برنامه‌های خود تعیین نکرده، البته در عین حال می‌دانید که ولادیمیر پوتین گفته است که ما چنین قصدی داریم و آماده این دیدار هستیم و علاقه‌مندیم که با آقای گروسی و دیگر مقامات آژانس تماس‌ها را ادامه دهیم. و این بسیار مهم است. 

وی یادآور شد که وجود اطلاعات مربوط به ذخیره مهمات و تسلیحات نظامی غربی در محوطه نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین بار دیگر اهمیت چنین تماسهایی را مورد تأکید قرار داده و توجه مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به این اطلاعات جلب شود.

سخنگوی کرملین همچنین افزود که گفتگو بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف روسی در سطح کارشناسی بطور مرتب ادامه دارد.

پیش از این، سرویس اطلاعات خارجی روسیه گزارش داد که مقامات مسکو اطلاعات موثقی در اختیار دارند مبنی بر اینکه نیروهای مسلح اوکراین مهمات و سلاح‌های ارسال شده توسط کشورهای غربی را به دلیل ترس از نابودی آنها توسط نیروهای مسلح روسیه، در برخی نیروگاه‌های هسته‌ای ذخیره کرده است.

مردم اوکراین هزینه تامین تسلیحات غربی کی‌یف را پرداخت خواهند کرد

دیمیتری پسکوف همچنین در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود یادآور شد، همه کشورهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در پمپاژ تسلیحات به اوکراین مشارکت دارند، هر یک به هر طریقی، مسئول این اقدامات هستند و این تصمیمی است که مردم اوکراین بهای آن را خواهند پرداخت.

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه این مسئله را در محکومیت احتمال انتقال تانک‌های آلمانی به کی‌یف در اتحادیه اروپا، اینگونه توضیح داده و گفت: «تمام اقدامات موازنه قانونی که اکنون شاهد آن هستیم، تبادل اظهارات بین پایتخت های اروپایی، از جمله ورشو که برلین را با انزوای بین‌المللی تهدید کرده و مواردی از این قبیل، همه اینها نشان می دهد که عصبانیت در بین اعضای ائتلاف غربی دائما در حال افزایش است و تعمیق شکاف بین آنها خود را نشان داده است.»

پسکوف همچنین ابراز عقیده کرد که تحریم ها علیه شرکت خصوص نظامی "واگنر" برای این سازمان و برای روسیه اهمیت چندانی ندارد. بدین ترتیب وی در مورد به رسمیت شناختن Wagner PMC به عنوان یک سازمان تروریستی در ایالات متحده اظهار نظر کرده و گفت: من فکر نمی کنم که چنین اقدامی از نظر کاربردی برای کشور ما یا حتی بیشتر از آن برای خود شرکت واگنر اهمیتی داشته باشد.

سخنگوی کرملین در نشست خبری خود درباره تمایل ژاپن برای انعقاد معاهده صلح با روسیه نیز اظهار نظر کرد. اوایل صبح امروز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، تمایل خود برای مذاکره با مسکو را اعلام کرد. وی تاکید کرد که علیرغم روابط دشوار دوجانبه بر سر روند اوضاع در اوکراین، توکیو همچنان به انجام مذاکره با مسکو برای انعقاد معاهده صلح متعهد است.

 دیمیتری پسکوف با یادآوری اینکه ژاپن به سیاست کشورهای غیردوست با روسیه پیوسته است، افزود: علاوه بر این، در شرایط کنونی، گفت‌وگوی پر محتوایی بین مسکو و توکیو وجود ندارد، به همین دلیل در حال حاضر مذاکره برای انعقاد پیمان صلح بین دو کشور امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 993010

مهمترین اخبار ایران و جهان: