نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 16:53

تصمیم نظامی پوتین، تمام نقشه‌های غرب را خراب کرد

افسر پیشین اطلاعاتی آمریکا می‌گوید عملیات نظامی روسیه در اوکراین، غربی‌ها را حیرت‌زده کرد و تصور نمی‌کردند که روسیه بتواند در برابر کلیت غرب ایستادگی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اسکات ریتر»، افسر بازنشته و اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با نشریه «گلوبال‌تایمز» تأکید کرد حمله پیش‌دستانه روسیه در شرق اوکراین، تمام نقشه‌های آمریکا و کشورهای غربی را خراب کرده است.
ناتو و آمریکا دیگر آن شرورها و لات‌هایی نیستند که کسی جرأت نکند مقابلشان ایستادگی کند.

وی دراین‌باره گفت: روسیه جرأت کرد و به غرب گفت که صبرش حدوحدودی دارد؛ مسکو نشان داد در پاسخ به اقدامات غیرمسئولانه کشورهای غربی، تلاشهای زیادی خواهد کرد.

به گفته اسکات ریتر «تصمیم ولادیمیر پوتین برای آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، کشورهای غربی را حیرت‌زده کرد و هیچ کدام از آنها روسیه را جدی نمی‌گرفتند. ما اکنون می‌دانیم که نه اوکراین، نه آلمان و نه فرانسه توافق‌های «مینسک» (برای حل‌وفصل سیاسی مناقشه در شرق اوکراین) را جدی نمی‌گرفتند.»

این مقام پیشین آمریکایی هم اذعان کرد «غربی‌ها با پوشش توافق مینسک به دنبال فرصت و تقویت ناتو بودند تا مسئله دونباس را به صورت نظامی حل کنند، اما روسیه نقشه‌های آنها را خراب کرد.»

وی افزود: غرب و ائتلاف به رهبری واشنگتن باور نداشتند که روسیه اقدام پیش‌دستانه انجام دهد و عملیات نظامی در شرق اوکراین را آغاز کند؛ آنها تصور می‌کردند روسیه نمی‌تواند در برابر کلیت غرب، مقاومت کند.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال حجم زیادی از تسلیحات نظامی به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو اعمال کردند.

روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف از این عملیات را «نازی‌زدای» اوکراین و حمایت از افرادی اعلام کرد که «به مدت ۸ سال هدف قلدری و نسل‌کشی رژیم اوکراین در دونباس (در شرق اوکراین)» قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 960998

مهمترین اخبار ایران و جهان: