نیوز سیتی!
14 بهمن 1401 - 15:30

افتتاح مرحله نخست طرح مرمت بازار کهنه و تیمچه قم

همزمان با ایام الله دهه فجر مرحله نخست طرح مرمت و ساماندهی و احیای مجموعه بزرگ بازار کهنه و تیمچه قم به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  قم، در این مراسم که امروز برگزار شد، سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با اشاره به اهمیت احیای بافت های تاریخی استان اظهار داشت: بافت‌های تاریخی علاوه بر تقویت زائر پذیری استان، در زمان حضور زائران و در کنار بهره گیری از فضایل اماکن متبرکه، تاریخچه، هویت و آداب و رسوم قم را هم معرفی می‌کند.

استاندار قم تصریح کرد: آثار و بنا‌های تاریخی جزئی از آثار معنوی قم به شمار می‌رود که در مصوبات سفر ریاست جمهوری احیای این بنا‌ها را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قم نیز بیان کرد: با اختصاص 75 میلیارد ریال دیگر در هفته آینده عملیات ساماندهی درب ها، نورپردازی و جداره سازی بازار کهنه و ساماندهی میدان کهنه و سرای محله ملاحسین نیز آغاز می‌شود.

علیرضا ارجمندی  با بیان اینکه مجموعه بازار کهنه‌ قم از میراث هویتی این شهر به شمار می‌رود افزود: این بازار که قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد ظرفیت تبدیل شدن به مرکز خرید سوغات و تولید لوازم و ابزارآلات سنتی را دارد، در این مرحله بافت قدیمی بازار کهنه و تیمچه قم مرمت و ساماندهی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه برای اجرای مرحله‌های نخست این طرح 50 میلیارد ریال از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم هزینه شده است خاطرنشان کرد: در این مرحله اجرای 34 طاق سنتی، احداث سر درب ورودی و کف سازی انجام شده است.

انتهای پیام/ 452/ن

 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1016954

مهمترین اخبار ایران و جهان: