نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 18:14

برگزاری جشنواره سراسری شعر و ادبیات «روح الله» در سال ۱۴۰۲

اصفهان - مسئول دفتر ادبیات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان از برگزاری جشنواره سراسری روح الله با موضوع شعر و ادبیات در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آثار ادبی به عنوان تبلور اندیشه‌های فردی و اجتماعی در اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه تأثیر بسزایی دارند و ادبیات در انجام رسالت خود در قلمرو دانش‌های گوناگون گنجینه ارزشمندی از رویدادها، ارزش‌ها، آداب و رسوم و پیشینه تاریخی و تحولات اجتماعی جامعه محسوب می‌شود.

ادبیات و شعر پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از لحاظ طول زمان و کیفیت، کم نظیر بوده است. سلحشوری، جانبازی، ایثار در راه خدا و در یک کلام جهاد با مال و جان، حقایقی است که در طول دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس رخ داده است و پیداست که انقلابی با این کیفیت، ادبیاتی فراخور نیز خواهد داشت.

همه اندیشمندان و فضلا در حوزه و دانشگاه درباره شخصیت برجسته علمی، در این میان معرفتی و ادبی امام راحل اتفاق نظر دارند، شخصیتی منحصر به فرد که علاوه بر دارا بودن مدارج علمی والا در عرصه فقه، اصول‌، فلسفه و کلام در زمینه عرفان نیز متبحر بوده است، طبیعی است که از چنین شخصیتی که دارای ذوق شعر سرودن است و به علوم عروض و قافیه و معانی و تسلط کامل داشته است، می‌توان انتظار ارائه اشعاری ناب را داشت‌.

در یازدهمین نشست ادبی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان؛ مراسم گرامیداشت شاعر پیشکسوت اصفهان استاد آیت دشتچی نیز برگزار شد؛ آیت دشتچی، در سن ۱۷ سالگی به انجمن شاعران اصفهان پیوسته است و «شمیم بهاری» از آثار اوست.

علی هاشمی مسئول دفتر ادبیات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در این ارتباط به هدف از برگزار این نشست‌های ادبی در نگارستان امام خمینی (س) اشاره کرد و اظها ر کرد: شاید حضور تعیین کننده و راهبرانه امام خمینی (ره) در صحنه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، انقلابی و اخلاقی، مانع از آن شده است که به این جنبه از شخصیت امام توجه کافی شود. امام مرجعی سیاستمدار، فرهیخته‌ای انقلابی و مصلحی شاعر مسلک بوده و جمع همه این ابعاد و زوایا، معمولاً در یک نفر، بسیار کم اتفاق می‏‌افتد.

وی افزود: این محفل به منظور ترویج اندیشه‌های متعالی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین اعتلای ادبیات فارسی با رویکرد تجلیل از پیشکسوتان ادبیات استان اصفهان برگزار می‌شو؛ از اول سال جاری تا کنون ۱۱ نشست برگزار شده و در سال آینده نیز حداقل در هر ماه یک نشست ادبی برگزار می‌شود.

مسئول دفتر ادبیات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان به مراسم پاسداشت شاعر پیشکسوت اصفهانی استاد آیت دشتچی در یازدهمین نشست ادبی نگارستان اشاره کرد و گفت: تقدیر و تجلیل از شعرا، بر اساس میزان فعالیت آنها در حوزه ادبیات و همچنین تعداد اشعاری که با موضوع اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) سروده‌اند انجام می‌شود.

روح معنوی در حوزه ادبیات کشور

وی اصفهان تصریح کرد: انحرافاتی که در حوزه شعر و ادبیات با آن مواجه هستیم اهمیت برگزاری این گونه نشست‌ها را دو چندان می‌کند چراکه برگزاری این نوع جلسات باعث ایجاد روح معنوی در حوزه ادبیات کشور می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه لازم است مسئولان استان به ویژه متولیان حوزه فرهنگ نیز از این نشست‌ها بیشتر حمایت و استقبال کنند، بیان کرد: امیدواریم مسئولان استان از طرح خانه شعر استان که اخیراً به آنان ارائه شده است نیز حمایت کنند تا بتوانیم جایگاه ادبیات در استان را بیش از پیش تقویت کنیم و برگزاری محافل ادبی نیز با اجرای این طرح از رونق بیشتری برخوردار شوند.

گردهمایی اساتید ادبیات استان اصفهان

هاشمی با بیان اینکه سال آینده جشنواره سراسری روح الله نیز با موضوع شعر و ادبیات برگزار می‌شود، گفت: در اسفند ماه نیز گردهمایی با حضور اساتید ادبیات استان اصفهان برگزار می‌شود که این گردهمایی با هدف هم اندیشی و برنامه‌ریزی با رویکرد استفاده از نظرات اساتید حوزه شعر و ادبیات برای سال آینده خواهد بود.

گفتنی است در این مراسم، شاعران آئینی به خواندن اشعار خود در مدح امیرالمومنین علی (ع) و همچنین شخصیت آیت دشتچی پرداختند و فرزین صابری به نوازندگی سازدهنی و هنرنمایی پرداخت.

در پایان این مراسم که آیت دشتچی نیز چند غزلی جمع را مهمان کرد و با اهدای لوح سپاس و تندیس از وی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1040854

مهمترین اخبار ایران و جهان: