نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 17:43

استفاده کمتر از پلاستیک باید از خانواده فرهنگ‌سازی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: یکی از آلودگی های محیط‌زیست استفاده از پلاستیک در زندگی روزمره است که نیاز است تا استفاده کمتر از آن در محیط خانواده فرهنگ‌سازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمدرضا کنعانی در حاشیه نشست علمی با موضوع آلودگی میکروپلاستیک ها در اکوسیستم دریای خزر با تاکید بر خلیج گرگان در سالن اجتماعات اداره کل اظهار کرد: آلودگی میکروپلاستیک‌ها به دلیل فراگیر بودن آن در محیط‌زیست و خطراتی که برای اکوسیستم ایجاد می‌کند یک نگرانی زیست‌محیطی جهانی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: میکروپلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به محیط طبیعی وارد کرده و به راحتی در دسترس گونه‌های بالاتر زنجیره غذایی قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان خاطرنشان کرد: آثار میکروپلاستیک‌ها نه تنها در آبهای سطحی بلکه در آبهای عمیق، رسوبات،خاک و موجودات نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: نتایج بدست آمده از بررسی و تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی میکروپلاستیکی خلیج‌گرگان به شدت تحت تاثیررودخانه‌های ورودی از جمله حوضه رودخانه‌های قره‌سو به عنوان مهمترین رودخانه تامین کننده آب است.

کنعانی گفت: در بررسی‌های انجام شده از هشت رودخانه مختلف، رودخانه قره‌سو به عنوان آلوده‌ترین رودخانه و کاربری کشاورزی به عنوان آلودکننده‌ترین نوع کاربری معرفی شده است.

وی بیان کرد: خلیج‌گرگان یک محیط نیمه محدود بوده که در مقابل آلودگی به ویژه آلودگی میکروپلاستیک‌ها بسیار آسیب‌پذیر است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان ابراز کرد: به نظر می‌رسد تنها راه جلوگیری از آلودگی میکروپلاستیک‌ها، استفاده کمتر از پلاستیک‌ها بوده و باید این استفاده کمتر از نهاد خانواده فرهنگ‌سازی شود.

وی یادآور شد: میکروپلاستیک‌ها به طور گسترده در محیط‌زیست گسترش یافته و این امر تاثیر مستقیم بر سلامت محیط‌زیست دارد.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271510

مهمترین اخبار ایران و جهان: